2 863 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Nytt golv i 1800-tals hus
Det är 14 mm. Vill förvisso inte göra rummet mindre men 14 mm är ju inget att prata om.Sister ray skrev:Haha. Ja jag menade alltså inte att plastmatta var ett alternativ. Men det är ett tätt golv till skillnad från ett av trägolv. I vårt hus låg det x antal heltäckningsmattor och plastmattor ovanpå varandra, inte helt bra.
Jag trodde att det var slitet, därav tipset om att slipa. Men är det springorna som ger stickor finns det inte så mkt att göra. Särskilt inte om det är ett "nytt" golv, då är det ju inget att spara.
Det nya golvet funkar bra att lägga över det gamla. Att slita upp det andra blir nog sjukt slitigt, men visst, det är nog många som gör så också. Tänk bara på att ta ett som inte bygger för mycket, det blir så struligt vid sockel och trösklar då om ni inte tar bort dessa innan.
Jag hade helt fel. Det är inte torpargrund. Det är tydligen byggt direkt på marken med 70 cm småsten, lite sand, bjälke med isolering emellan. Sen ligger trägolvet på det. Det lades om för 25 år sedan och då fanns det inga som helst spår av fukt. Ändrar det här förutsättningarna?
Ligger isoleringen rakt på småstenen? Vi har liknande här, fast med matjord upp till golvplanken. Ingen Isolering alltså. Men det ska inte ändra förutsättningarna.
Lägg grålumppapp på det gamla golvet för att undvika knarr. Men ta inte pappen som är plastad på ena sidan. Skråskruva det nya golvet med skruv med liten skalle. Grabber har en skruv som är idealisk.
Lägg grålumppapp på det gamla golvet för att undvika knarr. Men ta inte pappen som är plastad på ena sidan. Skråskruva det nya golvet med skruv med liten skalle. Grabber har en skruv som är idealisk.
Bara sand emellan. Det tilltänkta golvet är lamellgolv så det ska inte skruvas.Sister ray skrev:Ligger isoleringen rakt på småstenen? Vi har liknande här, fast med matjord upp till golvplanken. Ingen Isolering alltså. Men det ska inte ändra förutsättningarna.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Kan man få se en bild på nuvarande golv?
Klicka här för att svara