Jag ska renovera ett golv i ett gammalt torp byggt ca 1890. Det är torpargrund. Jag tänkte ha ett golv som andas, så golvet kan torka uppåt om det skulle behövas. Problemet är att det är en hall vilket gör att massivt trägolv inte är optimalt. Vad finns för alternativ som fungerar i ett torp? De alternativ jag hittar är klinkers och terassmatta. Vilka inte är något vettigt alternativ.

Begreppet torpargrund används inte helt konsekvent. Är det en mullbänk? Alltså en grund som är sluten utåt och där det inte finns isolering i golvbjälklaget. Om så är fallet så har jag fått uppfattningen att skurgolv är det enda som är lämpligt. Trägolvet bör inte ens lackas. Men jag undrar om det var vanligt så sent som 1890. Är det en uteluftventilerad grund så gör det ingenting om golvet är tätt.

Hur stor är hallen och är det i grunden öppet mellan husets olika delar? Om det är öppet så lär det inte vara ett problem med ett tätt golv i en liten hall om det är skurgolv i resten av huset.

Nu har jag inte öppnat upp det än. Så jag vet inte exakt hur det ser ut. I ett annat rum jag öppnat upp så var det råspont unders. Sedan lerklining ca 10 cm och därefter isolering och numera såpskurat furugolv. Det är ventilerad grund i hela huset. Vet dock inte om det är öppet i grunden mellan rummen. Tyvärr är inga andra golv i huset golv som andas ännu.

Claes Sörmland
Tegelgolv verkar ju vara populärt på sina håll.

Det historiskt korrekta i detta kan man ju diskutera - i alla fall uppe i trästugedelen av landet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.