Hej,

Jag håller på att lägga klinkers på ett större golv i källaren och har kommit till en punkt där jag har ett element med 2 rör.

Min tanke är att borra 2 stora hål i plattan där rören ska gå igenom och sen då kapa plattan mitt över dessa hål. När plattan sedan läggs så lägger jag ingen fog mellan dessa 2 delar utan det kommer se ut som 1 hel platta.

Är det såhär man ska göra? Och isåfall, vad ska jag använda för borr? Jag har betongborr av stora storlekar men jag misstänker att en borrhammare kommer knäcka plattan istället för att borra hål?

D09
Det finns speciella borr för klinker/ kakel.

Diamantklinga typ

Funkar inget vidare med betongborr.

Har själv testat ;)

Aha, tog en liten titt, de verkar vara ganska dyra, 200-300 för något som klarar 2-3 cm iallafall, tror ett rör kan vara runt den storleken.

Jag har provat med borr med hårdmeteallskär längst fram. Koppla bort slagfunktionen i maskinen. Glasyren är svår men sen går det fint.

Någon som provat de kakelborr som ser ut såhär :

8871290961950.jpg

D09
snowjim skrev:

[bild]
Japp. Fungerar bra.

Hålet blir ju lite "koniskt" men inget som märks efter fogning . Har för mig att jag tog lite från båda håll.

Kan rekomenderas.

Om jag inte minns fel så satte jag en tejpbit för att den inte skulle vandra på glasyren

Utmärkt, då tar jag nog och provar en sådant för 100 lappen.

Annars föreslog en kompis följande :

1. Ta plattan och såga 2 snitt från änden av plattan och in till mitten av där rören kommer vara.
2. Knäck av den lilla biten.
4. Såga med vattensågen och försök bilda en halvcikel i den stora plattan.
5. Såga med vattensågen och försök bilda en halvcikel även i den lilla biten som man bröt låss.
6. Montera(med fix) plattan och lägg då även till den mindre biten bakom rören

Jag är dock rädd för att det blir extremt svårt att få runt då en billig vattensåg som den jag har sågar mer på undersidan än översidan så man ser inte riktigt hur mycket man sågar i godset.

Slutsatsen av detta blir iallafall att man endast har en liten bit på baksidan av rören in mot väggen som man modifierat.

snowjim skrev:

[bild]
Dessa funkar för kakel, normalt klinkers är betydligt hårdare så om du har klinkers som inte är terrakottafärgad under ytan gissar jag att du går bet om du försöker köra något avsett för kakel.

Jag kör liknande dessa från Bauhaus som ger perfekta hål i granitkeramik 719510_1299753301_z.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite överkurs men jag köpte en Bosch GTR30 för håltagning.
bosch_gtr-30-ce_060160C001_6_enl_enl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

myrstack skrev:
Dessa funkar för kakel, normalt klinkers är betydligt hårdare så om du har klinkers som inte är terrakottafärgad under ytan gissar jag att du går bet om du försöker köra något avsett för kakel.

Jag kör liknande dessa från Bauhaus som ger perfekta hål i granitkeramik [bild]
Tack, då vet jag att det inte är ett alternativ då.

Den du visar på bild ser ut som en sådan som kostar 200-300 kr st?

snowjim skrev:
Tack, då vet jag att det inte är ett alternativ då.

Den du visar på bild ser ut som en sådan som kostar 200-300 kr st?
Jupp, de verkar ligga på ungefär 10kr per mm diameter. Köpte mina från Bauhaus men gissningsvis är det liknande fabriker i Kina som alla i den prisklassen kommer ifrån. OBS dock att det är våtborrning som gäller för dessa och du behöver antingen köpa eller göra en jigg då de inte har ett centreringsborr. För torrkapning är det vinkelslipsvarianten som gäller i riktigt hårda material men prisklassen blir skapligt mycket högre

Du kan ju annars bara köpa en diamantklinga till vinkelslipen för några tior och göra som din kompis sa om du endå ska kapa skivan rakt av, så kör du en halvcirkel i båda delarna av plattan, blir kanske inte en perfekt rund cirkel men lägger du lite mjukfog runt så ser de ju hur bra ut som helst

Såhär blev det :

vscSps0.jpg
N2CyDJE.jpg
GOWiAts.jpg

Som man kan se så blev utrymmet mellan rören och mittenbiten lite väl litet(0) men det duger säkert.

Jag löste detta genom att såga förhand med vattensågen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.