Hej,

Vi har fogat ett större källargolv(28m2) med 4 mm fogar.Täckningen har dock blivit ganska dålig inne vid väggen där listorna kommer gå. Finns det någon anledning till att fylla i dessa fogar nu i efterhand eller är det bara till att montera listorna och vara nöjd med arbetet?

Själv skulle jag inte fundera så mycket på det om det täcks av lister. Det finns mycket dolt att hitta hos mig om man bänder bort dem :-)

Hehe ja precis det är så jag tänker, detta gäller ju endast fogen in till väggen och inte någon annan fog och den kommer täckas av list. Det man funderar på är om det finns större risk att plattor blir lösa eller liknande? Visst kan jag förstå om så är fallet men är det verkligen en överhängande risk?

Jag skulle tänka att största risken är att silverfiskar, spindlar och andra inneboende får en fristad, och därför nog fyllt i fogen innan jag satte dit list, kanske med någon mjukfog. (Sedan hade jag nog inte ens SATT någon list, iaf inte av trä, eftersom trä inte har vid ett källargolv att göra enligt mig). Att plattorna lossnar pga dålig fogtäckning är nog inget du behöver oroa dig för.

snowjim skrev:
Hehe ja precis det är så jag tänker, detta gäller ju endast fogen in till väggen och inte någon annan fog och den kommer täckas av list. Det man funderar på är om det finns större risk att plattor blir lösa eller liknande? Visst kan jag förstå om så är fallet men är det verkligen en överhängande risk?
Fogen är i princip endast kosmetisk. Plattorna sitter fast i golvet mha. fixet på undersidan.

Okay, min tanke är att sätta trälistor med en liten distans från väggen och sen då någon typ av tunn liten fog mot klinkersen(då de inte är helt perfekt i nivå). Den lösningen borde vara okay, tittar man på vårt parketgolv ikällaren som är ventilerat så har det mycket riktigt distanser från betongen.

Att fylla i fogen med någon mjukfog känns däremot inte jätte bra på ett källargolv? De brukar väl inte andas? Fått för mig att klinkers inte andas utan det är fogen som andas.

Om det nu skulle råka bli tätt 18m x 4mm så kvittar det nog...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.