Golven är klara för golvläggning. Men lite funderingar.

Golv 1: Nivellgolv på oisolerad platta, spån + spårat spån, golvvärme med plåtar på spånet.
Golv 2: Övervåning, träbjälklag, spån + spårat spån, plåtar, vattenburen golvvärme.

Oljad ekparkett
på båda golven.

Är det verkligen vettigt att lägga en åldersbeständig plast som ångspärr mellan plåtarna och grålumppappen på övervåningen? Jag kan till och med tänka mig att det är skadligt på vissa ställen eftersom jag ska ha ett badrum och tvättstuga under och där tänkte jag plasta taken för att hindra att fukt tar sig upp i taket. Då får man ju hela bjälklaget instängt mellan två plastlager. Jag vet att det står i instruktionerna från golvbranschen men jag tycker inte det stämmer överens med byggnadsfysik.

Dessutom verkar det onödigt, men kanske inte skadligt, att ha det på nivellgolvet. Det kommer ju ändå att cirkulera rumstempererad luft runt hela golvet.

Och måste man verkligen lägga golvet vinkelrätt mot golvvärmeslingorna? Jag vill helst inte ha det så, utan det skulle passa bättre parallellt. Det står i lägginstruktionerna i man normalt lägger vinkelrätt.

golv.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.