5 298 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Fuktspärr för klinkerraden ovan golvet?
Sida 1 av 2
Ja ska ju inte ha biltvättning varje vecka men kanske någon gång ibland. Tanken är även att sätta kakel på väggen närmast också lite senare.GoForIt skrev:
Golvet har spacklats så vattnet ska rinna bort ifrån väggen (så klart) men visst lär de bli en del stänk vid ev tvätt även om man inte kommer att spola rakt emot.
Hmm... frågan är ju då vad man ska använda?
De är ju ett lite större garage. Även om man inte tvättar bilen så dras de in mycket snö osv från bla bilen vintertid och de vet dom ju. Anledning till flytspacklingen var just för att det samlades vatten på golvet som rann ut mot väggen. Har även påtalat att fog osv måste va av typ som klarar vägsalt osv.
Jag har ju ingen koll på sånt här. Kanske skulle ja varit mer påläst innan... eller så borde kanske firman upplysa kunden om alternativen för div användning.
Hela garaget är ganska fuktigt, speciellt under hösten. Har installerat en luftvärmepump med avfuktning och ska sätta ett par extra luftventiler och förhoppningsvis blir de då bättre.
Jag har ju ingen koll på sånt här. Kanske skulle ja varit mer påläst innan... eller så borde kanske firman upplysa kunden om alternativen för div användning.
Hela garaget är ganska fuktigt, speciellt under hösten. Har installerat en luftvärmepump med avfuktning och ska sätta ett par extra luftventiler och förhoppningsvis blir de då bättre.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Kidnappar tråden lite och flikar in: hur är det med saltbemängt vatten som rinner över garagegolvets klinker? Om man skall köra in en bil som skall tinas/tvättas lär ju saltmodd ansamlas UNDER klinkern i och med att fogen inte är vattentät. Jag har tidigare ställt frågan hur klinkerfogen och underliggande fix påverkas av detta utan några klara svar. Epoxifog rekommenderades.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
att tvätta en bil i garage utan någon form av tätskikt kommer nog inte bli bra i längden. Då ska man ha rollat tätskiktsmembran innan man sätter klinkers. Man behöver ju inte sätta klinkers på golvet, utan istället måla med garagegolvsfärg. Den lär stöta bort de värsta som du får med gummispatel får putta till brunnen efter tvätt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Naturligtvis, fast frågan är fortfarande hur mycket saltet påverkar den cementbaserade fixen och fogen. Jag har sett både ett omålat golv som varit totalt sönderfätt och gropigt av salt och "skinnflått" målat golv där saltet letat sig ner i repor och lyft golvfärgen i sjok. Kanske bara är ett problem på västkusten.Roland112 skrev:att tvätta en bil i garage utan någon form av tätskikt kommer nog inte bli bra i längden. Då ska man ha rollat tätskiktsmembran innan man sätter klinkers. Man behöver ju inte sätta klinkers på golvet, utan istället måla med garagegolvsfärg. Den lär stöta bort de värsta som du får med gummispatel får putta till brunnen efter tvätt.
Som jag sagt tidigare har jag dålig koll på sånt här (därför ja frågar om råd), men "andas" inte betongen också? Hur blir det då om man sätter fuktspärr? Lär väl komma fukt även underifrån... eller tänker ja helt fel?
Att måla kanske blir tätare och inte släpper igenom vatten, men hur länge håller de för tex dubbdäck, eller om de kommer fukt underifrån... eller mot salt? Börjar färgen släppa blir de ju allt annat än snyggt och enkelt att fixa.
När jag säger biltvätt tänker ja att man kanske tvättar bilen/hojen någon enstaka gång, kanske 4-5 gånger per år och inte mer ofta än så.
Luftpumpen lär också gå med avfuktning, speciellt efter tvätt.
Jag vet inte vad firman kommer att använda ännu men dom säger att dom kommer att använda fog som ska klara fukt och salt.
Att måla kanske blir tätare och inte släpper igenom vatten, men hur länge håller de för tex dubbdäck, eller om de kommer fukt underifrån... eller mot salt? Börjar färgen släppa blir de ju allt annat än snyggt och enkelt att fixa.
När jag säger biltvätt tänker ja att man kanske tvättar bilen/hojen någon enstaka gång, kanske 4-5 gånger per år och inte mer ofta än så.
Luftpumpen lär också gå med avfuktning, speciellt efter tvätt.
Jag vet inte vad firman kommer att använda ännu men dom säger att dom kommer att använda fog som ska klara fukt och salt.
Hej Danne
Om garage väggarna är murade behövs inget tätskikt iom att det inte är några fuktkänsliga byggnadsdelar.
epoxifärg kanske är ett alternativ tål salt och dubbdäck bra, man målar även upp en sockel på väggen så klinkers inte behövs.
Om garage väggarna är murade behövs inget tätskikt iom att det inte är några fuktkänsliga byggnadsdelar.
epoxifärg kanske är ett alternativ tål salt och dubbdäck bra, man målar även upp en sockel på väggen så klinkers inte behövs.