4 932 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
lägga trägolv på oisolerad betong
hej allihopa, jag är en glad amatör som verkligen skulle uppskatta lite input i mitt projekt
jag håller på att rusta en liten lillstuga som ska få ett trägolv , toalett, och kök mm.
den står på en huggen gråstensgrund ca 70 cm upp från marken, i själva grunden
ligger det sten och sand , uppe-på det hela är det en gjuten platta ca 5 cm tjock betong
det finns ingen isolering under , stugan är timrad 7x7 timmer den är från mitten av 1800 talet
min ide är att regla eller flytspackla golvet , lägga vädrerbeständig plast och sedan 22 mm ekplank
flytande , det är 212 com från betong till tak just nu , det går åt ca 20-25 mm flytspackel
golv butiken har en mkt bra 8 mm typ foile matta på rulle med god isoleringsförmåga
vad ska jag gjöra , är rädd för fukt/ mögel problem, hur har ni gjort ? kan man flytspackla ut mot gipsvägg eller träregel?
tack på förhand
jag håller på att rusta en liten lillstuga som ska få ett trägolv , toalett, och kök mm.
den står på en huggen gråstensgrund ca 70 cm upp från marken, i själva grunden
ligger det sten och sand , uppe-på det hela är det en gjuten platta ca 5 cm tjock betong
det finns ingen isolering under , stugan är timrad 7x7 timmer den är från mitten av 1800 talet
min ide är att regla eller flytspackla golvet , lägga vädrerbeständig plast och sedan 22 mm ekplank
flytande , det är 212 com från betong till tak just nu , det går åt ca 20-25 mm flytspackel
golv butiken har en mkt bra 8 mm typ foile matta på rulle med god isoleringsförmåga
vad ska jag gjöra , är rädd för fukt/ mögel problem, hur har ni gjort ? kan man flytspackla ut mot gipsvägg eller träregel?
tack på förhand
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
I ett timmerhus ska du inte använda ångspärr/plast och ingen folie som isolering. Du skall använda vindpapp och cellulosaisolering.