4 932 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
lägga trägolv på oisolerad betong
hej allihopa, jag är en glad amatör som verkligen skulle uppskatta lite input i mitt projekt
jag håller på att rusta en liten lillstuga som ska få ett trägolv , toalett, och kök mm.
den står på en huggen gråstensgrund ca 70 cm upp från marken, i själva grunden
ligger det sten och sand , uppe-på det hela är det en gjuten platta ca 5 cm tjock betong
det finns ingen isolering under , stugan är timrad 7x7 timmer den är från mitten av 1800 talet
min ide är att regla eller flytspackla golvet , lägga vädrerbeständig plast och sedan 22 mm ekplank
flytande , det är 212 com från betong till tak just nu , det går åt ca 20-25 mm flytspackel
golv butiken har en mkt bra 8 mm typ foile matta på rulle med god isoleringsförmåga
vad ska jag gjöra , är rädd för fukt/ mögel problem, hur har ni gjort ? kan man flytspackla ut mot gipsvägg eller träregel?
tack på förhand
jag håller på att rusta en liten lillstuga som ska få ett trägolv , toalett, och kök mm.
den står på en huggen gråstensgrund ca 70 cm upp från marken, i själva grunden
ligger det sten och sand , uppe-på det hela är det en gjuten platta ca 5 cm tjock betong
det finns ingen isolering under , stugan är timrad 7x7 timmer den är från mitten av 1800 talet
min ide är att regla eller flytspackla golvet , lägga vädrerbeständig plast och sedan 22 mm ekplank
flytande , det är 212 com från betong till tak just nu , det går åt ca 20-25 mm flytspackel
golv butiken har en mkt bra 8 mm typ foile matta på rulle med god isoleringsförmåga
vad ska jag gjöra , är rädd för fukt/ mögel problem, hur har ni gjort ? kan man flytspackla ut mot gipsvägg eller träregel?
tack på förhand
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
I ett timmerhus ska du inte använda ångspärr/plast och ingen folie som isolering. Du skall använda vindpapp och cellulosaisolering.
Det får inte bli tätt i ett sånt hus då man riskerar både fukt och dålig ventilation.
OM det skiljer sig med ingjuten platta så får någon gärna rätta mig.
Sen så skall du ha plåtreglar mot betongen och se till att det blir en luftspalt där då material som ligger mot betongen suger upp fukt från den.
Det får inte bli tätt i ett sånt hus då man riskerar både fukt och dålig ventilation.
OM det skiljer sig med ingjuten platta så får någon gärna rätta mig.
Sen så skall du ha plåtreglar mot betongen och se till att det blir en luftspalt där då material som ligger mot betongen suger upp fukt från den.
spännande, så frigolit typ mark blå ? eller vanlig vit typ? tänkte isåfall 45 mm för att inte bli för högt,
hur stor luftspalt ,, ngn som gjort samma resa?
hur stor luftspalt ,, ngn som gjort samma resa?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag blev nu vid närmare eftertanke lite osäker på hur man verkligen "gör rätt" detta fallet. Problemet är att man har blandat in modern byggteknik (betongplatta) i en gammal träkonstruktion som är beroende av god ventilation.
Normalt sett så säger man att trä + betong = röta och mögel, förr eller senare. Det är därför man idag lägger cellplast direkt på betongen.
Hade jag fått välja själv, så hade jag bilat bort betongen och återställt golvkonstruktionen så som den är tänkt att vara. Men jag förstår att det inte är ett alternativ för de flesta, otroligt mycket jobb.
Dock så funderar jag på om det inte är en bra ide att lägga en 70-100mm luftspalt med plåtreglar, vindpapp med god ångspärr dock inte fullständig ångspärr och hygroskopisk isolering. Men exakt hur man ska få ihop det på ett bra sätt får jag nog backa på.
Jag skulle nog hört med någon kunnig byggnadsvårdare då man även måste ta hänsyn till timmerväggarna och syllen så inte dessa ådrar sig fuktskador.
Egentligen är nog även den luftspalten för klent tilltagen för att kunna tillse tillräcklig ventilation, men man kan ju inte ha 150cm takhöjd inne heller.
Huset måste som sagt ventileras väl för att må bra och betong suger upp och leder upp fukt, det går liksom inte att komma runt. Därför måste den alltid kläs in i plast så att alla andra material skyddas från fuktskador.
Men är väldigt nyfiken på om någon annan här på forumet har ett klockrent svar på frågan.
Normalt sett så säger man att trä + betong = röta och mögel, förr eller senare. Det är därför man idag lägger cellplast direkt på betongen.
Hade jag fått välja själv, så hade jag bilat bort betongen och återställt golvkonstruktionen så som den är tänkt att vara. Men jag förstår att det inte är ett alternativ för de flesta, otroligt mycket jobb.
Dock så funderar jag på om det inte är en bra ide att lägga en 70-100mm luftspalt med plåtreglar, vindpapp med god ångspärr dock inte fullständig ångspärr och hygroskopisk isolering. Men exakt hur man ska få ihop det på ett bra sätt får jag nog backa på.
Jag skulle nog hört med någon kunnig byggnadsvårdare då man även måste ta hänsyn till timmerväggarna och syllen så inte dessa ådrar sig fuktskador.
Egentligen är nog även den luftspalten för klent tilltagen för att kunna tillse tillräcklig ventilation, men man kan ju inte ha 150cm takhöjd inne heller.
Huset måste som sagt ventileras väl för att må bra och betong suger upp och leder upp fukt, det går liksom inte att komma runt. Därför måste den alltid kläs in i plast så att alla andra material skyddas från fuktskador.
Men är väldigt nyfiken på om någon annan här på forumet har ett klockrent svar på frågan.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdare"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Man måste även tänka på att när man lägger plast på betongplattan så finns det risk för att man kommer upp i nära 100% luftfuktighet där i mellan under vissa tider på året.
Det är därför viktig att man inte bara lägger plasten på betongen och tror att allt blir bra, syllen kommer då förmodligen bli dyngsur med jämna mellanrum om det glipar i ytterkanterna.
Det är därför viktig att man inte bara lägger plasten på betongen och tror att allt blir bra, syllen kommer då förmodligen bli dyngsur med jämna mellanrum om det glipar i ytterkanterna.
kollade in nivellgolv lösningen. vart tar fukten vägen som bildas under, behöver den ventileras bort ?SueCia skrev:
jag kanske inte såg eller förstod hur det skulle vara ( kan ju va så )
jag har jag en dörr som inte kan höjas särskilt mycket då den sveper under takfoten, så det blir ett trappsteg upp så att säga när man kliver in
idag är det ju som sagt en stensättning med liggande timring på , och en timrad vägg mitt i stugan. Bila bort .. är ju en lösning
Jag jobbar i fel ordning märker jag, bilade just ur en bit golv och drog avlopp och golvbrunn och gjöt ihop det för 2 veckor sedan.
om man bilar ur golvet , gräver ur inuti stensättningen. reglar för att bibehålla nuvarande golvhöjd
då hamnar reglarna mellan stensättningen ? någon här på forumet som gjort detta ?
Det enda som fungerar och är "säkert" om du inte vill ha mindre takhöjd är klinker.
Ingen plast!
Alternativet är rejäl luftspalt eller kika på något med mekanisk frånluft, typ Nivell lågbyggande eller Jape.
Det går rätt enkelt att skapa en egen mekanisk variant med Platonmatta, lite plastlister, tätmassa och en fasadfläkt.
Den här är bra (och samma som Nivell använder): http://www.luftbutiken.se/vaggflakt/293-ostberg-yttervaggsflakt-rs-100-a-32l-s.html
Ingen plast!
Alternativet är rejäl luftspalt eller kika på något med mekanisk frånluft, typ Nivell lågbyggande eller Jape.
Det går rätt enkelt att skapa en egen mekanisk variant med Platonmatta, lite plastlister, tätmassa och en fasadfläkt.
Den här är bra (och samma som Nivell använder): http://www.luftbutiken.se/vaggflakt/293-ostberg-yttervaggsflakt-rs-100-a-32l-s.html
oj oj oj, ögonen blöder... kollar på isola.se , blå platon verkar kunna fungera enligt branchen. en behandling av betonggolvet med fungicid före borde sanera från ev sporer etc. mot ytterväggar behöver jag komma på ngt bra
så "avluftningen" går ut på rätt sätt .
tänkte ev flyta golvet rakt före platon,
ska regla timmerväggarna invändigt och isolera sedan panel
tänker mig en avluftning ut mot väggarna , möjligen genom golvsockel ..
är jag helt hjärndöd .. tänkte försöka få till det utan att bila ur huset .
känns tungt att lägga klinker golv med el-golvvärme , när man köpt både golv och värmepump redan..
så "avluftningen" går ut på rätt sätt .
tänkte ev flyta golvet rakt före platon,
ska regla timmerväggarna invändigt och isolera sedan panel
tänker mig en avluftning ut mot väggarna , möjligen genom golvsockel ..
är jag helt hjärndöd .. tänkte försöka få till det utan att bila ur huset .
känns tungt att lägga klinker golv med el-golvvärme , när man köpt både golv och värmepump redan..
tack allihopa för era inputs, det blir blå platon med mekanisk ventilation, ev undertrycks fläkt, folierad 8 mm isolering på denna, friläggn all form av trä mot betong , avluftn , tvätt platta med fungicid, på detta 22 mm ek-golv flytande .
Klicka här för att svara