Byggahus.se

Vinylgolv laminat?

1. K
    Medlem Nivå 16
    Hittade ett intressant golv på Byggmax

Dels för att det var tunt, endast 4,5mm men också för att det sägs bli vattentätt i skarvarna. Det borde ju då fungera bra i kök t.ex.

Någon som vet mer, eller testat detta?

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Även vanliga laminatgolv funkar fint i kök, det hade vi i förra huset.
    För man slabbar ju inte så mycket med vatten nu för tiden, om man inte har städ- och skurmani.

Och det här säger du ju är vattentåligt dessutom.

3. M
    Medlem Nivå 2
    Funderar också på vinylgolv från Byggmax.
    Ingen som har ett sådant? Eller vinylgolv från nåt annat ställe? Är osäker på om vi ska välja vinyl, laminat eller parkett...

4. K
    Medlem Nivå 16
    Sant, skurmanin har minskat, kör på det gamla talesättet "bättre med lite skit i hörnena..." ��
    Vårt förra hade Tarkett vinylgolv, snudd på outslitliga. Köksgolvet var som nytt efter 23 år!
    Men det är just kombinationen vinyl-laminat som lockar. Limmat golv blir svårt under köksskåpen och jag vill inte dra upp matta på sockel. Frugan har godkänt ett trämönster så det blir nog ett sånt ��

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det låter som vi är överens :)

Jag valde ett golv som kallades metal slate, ett laminat som liknade skiffer med lite metallskimmer i här och där.
    Vet inte tillverkaren, men vi köpte det på K-Rauta.
    Det blev väldigt snyggt och passade skåp och luckor i vitvaxad björk.

Så här ungefär:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    8475__89795_zoom.jpg

Om ditt golv sedan är uppbyggt på vinylplast i stället för MDF blir det ju ännu tåligare :)

• Laddar…
  6. P
    Medlem Nivå 8
    Någon som prövat golvet i fråga?

Jag har köpt hem byggmax klickvinyl och funderar på om jag behöver lägga åldersbeständig plast under eller om det räcker med den speciella foamen som i sig verkar vara vattentät.

7. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Jag håller på att lägga Vinylklickgolv från Pergo och där blev har rekommenderad att inte lägga något under.

• Laddar…
  8. P
    Medlem Nivå 8
    OK. Enligt anvisningarna på förpackningen på byggmaxgolvet så ska man även använda plast står det.
    Jag har dock svårt att förstå varför, men men.

På byggmax så står det att det innehåller träfibrer :eek: . Kanske därför.
    Funderar dock på att skippa plasten och hoppsa på att det räcker med det speciella underlaget för vinylgolv.