Byggahus.se

Furugolv - Byggmax

1. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem
    Någon som kan ge ett utlåtande på Byggmax obehandlade furugolv? Har grangolv i alla rum, men i ett rum har det varit ett gammalt kök, där golvet är illa åtgånget.

Tänkte lägga ett 15mm furugolv och såg i reklamblad att Byggmax har.

2. O
    Medlem · 19 inlägg

obiwankenobi

Medlem

Re: Furugolv - Byggmax

Ja det beror väl förstås på vilka krav och preferenser man har... men jag har precis lagt in ett 14mm:s massivt furugolv från Byggmax och tycker det blev schysst! Plankorna var 4,5 m så det blev inga skarvar, enbart fulla längder. Sen är väl nyanserna på träet ngt brokiga (men det ger liv tycker jag) men jag har inte mycket att jämföra med, de övriga furugolven här i lgh är behandlade (ett oljat ett lackat) så det är svårt att veta hur detta kommer te sig när det är behandlat.
    Kan vara bra att tänka på att plankorna är avfasade, vilket kanske inte tilltalar alla.

Prisvärt.

3. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem

Har nu lagt in detta 14mm golv. Mycket nöjd med resultatet. 1/3 fick dock kasseras pga längdsgående sprickor...

Rekommenderas dock.

4. M
    Medlem · Västerbotten · 646 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Ska lägga in 25 x 165mm furugolv från byggmax till veckan å behandla med Osmo hårdvadolja (dyrt som guld)....

Jag kan rapportera reslutatet å posta bilder sedan.

5. M

Mr_Smurf

Medlem

Nu är golvet lagt, och det ska behandlas ikväll.

Det var faktiskt väldigt lätt att lägga.

Några bilder:

6. M
    Medlem · 1 407 inlägg

Såg att någon skrev att 1/3 fick kasseras pga av sprickor. Var det samma för dig? Jag ser en limtub på bänken, limmade du golvet eller skruvade du det? Har tänkt lägga samma golv i hela sommarstugan.

Golvet kostar tydligen 89 kr/kvm men vad kostar oljan??

7. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem

Jag tror att 14mm golvet har mer tendens att spricka.

8. M
    Medlem · 1 407 inlägg

Skruvade du golvet eller limmade?

9. M

Mr_Smurf

Medlem

Jag la 25mm golvet för 139:-/kvm

Av 8 förpackningar så blev det en planka som jag fick kassera för den var riktigt bra båtämne (sned å krokig) men alla andra var raka å fina.

Det var kanske 4 plankor där jag fick ta bort 50 cm i någon ände för att plankan var något spruken. Och sedan blev det en hel del som jag fick kapa av för att få bort fula kvistar.

Jag köpte ungefär 27kvm och golvet var ungefär 24kvm och det räckte precis.

Men det gäller att tänka till när man lägger golvet för att få så lite spill som möjligt.. Det går inte att göra som när man lägger ett klickgolv att man bara öppnar en och en förpackning, utan man måste öppna flera förpackningar och stortera brädorna efter.

10. M

Mr_Smurf

Medlem

Jag la ut grålumppapp och la govet flytande på, skruvade i tungan.

(Limtuben använde jag för att få fast den lilla klossen som jag fick såga
    till bakom rören till elementet)

Osmo hårdvaxolja, 1300:- för 2.5 liter.
    1 liter räcker till 12 kvm två strykningar.

Så den oljan (Som golvtilverkaren rekomenderade) går på 45:-/kvm

11. T
    Medlem · 763 inlägg

Tompa01

Medlem

Vilka längder är Byggmax massiva furugolv 14 resp 25mm på?

Tompa

12. M

Mr_Smurf

Medlem

De 25mm plank jag köpte var 450cm och 480cm.
    Tycker 25mm golvet är snyggare eftersom det är 165mm brett... 14 mm golvet är bara 117mm brett.

Men det är en smaksak...

13. T
    Medlem · 763 inlägg

Tompa01

Medlem

Tack Smurf, Håller med om att bredare är snyggare. Det tunnare fick jag ett infall att sätta som målat innertak. Priset är ju så lågt att jag har svårt att motivera att såga eget, vilket jag tänkt göra. Trots att jag har egen skog och tillgång till sockensågen. Än så länge dock bara en tanke som får mogna ett tag.

Tompa

14. K
    Medlem · Västernorrland · 18 inlägg

keann

Medlem
    Bumpar den här tråden igen!
    Har någon lagt ett Byggmax golv på sistone? Jag funderar på att lägga ett "Furugolv 15x112" i min sommarstuga.
    Vad tror ni om det?
    Tycker det verkar prisvärt i en sommarstuga.
    Vore kul om någon la upp ett kort på sitt golv om någon lagt ett liknande golv.

15. S
    Medlem · östergötland · 646 inlägg

swirve

Medlem
    Jag har lagt byggmax 14mm golv på hela övervåningen, ja till ena sovrummet köpte jag på bauhaus. Är samma golv och samma pris på bauhaus. Behandlade med osmo hårdvax-olja vitpigmenterad ett varv o ett varv vanlig. Den köper man billigast i Tyskland, typ halva priset. I början tyckte jag det var lite för vitt, men nu ett halvår senare är färgen en aning gulare. Det golvet som syns nedan lades varmaste dagarna förra sommaren, det har noll tork-springor mellan brädorna och är riktigt bra. Golvet jag la in i vintras hade nog tyvärr inte acklimatiserat sig tillräckligt i rummet och det har rest sig lite på kanterna och en del springor har uppkommit.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0658.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.