Hej,
jag har ett problem då vi har kontaktat två golvläggare som verkar helt ointresserade av våra pengar så jag tänkte ta tag i det själv.
Jag bor i ett landshövdingehus i Göteborg och det är så att jag bröt upp parketten i ett av våra rum för att ta fram det trägolv som gömmer sig under. Det är ett brädgolv i gran från 30-talet som är i stort behov av slipning och lackning.
Jag har inga problem med att slipa och lacka golvet men jag har ingen aning om hur man skulle bära sig åt för att fixa till dessa plankor då de är spontade granplankor som sitter mitt i rummet och jag har ingen lust att dra upp hela golvet för att komma åt dem och kunna lägga i nya. Några tips på hur man lagar dom?
jag har ett problem då vi har kontaktat två golvläggare som verkar helt ointresserade av våra pengar så jag tänkte ta tag i det själv.
Jag bor i ett landshövdingehus i Göteborg och det är så att jag bröt upp parketten i ett av våra rum för att ta fram det trägolv som gömmer sig under. Det är ett brädgolv i gran från 30-talet som är i stort behov av slipning och lackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inga problem med att slipa och lacka golvet men jag har ingen aning om hur man skulle bära sig åt för att fixa till dessa plankor då de är spontade granplankor som sitter mitt i rummet och jag har ingen lust att dra upp hela golvet för att komma åt dem och kunna lägga i nya. Några tips på hur man lagar dom?
Det där är med största sannolikhet ett undergolv som aldrig är tänkt att vara "ytgolv". Det betyder sämre kvalitet på såväl virket som själva läggningen. Fundera två gånger på om du verkligen vill använda det som ytgolv. Det är dock rätt vanligt att det görs idag. I mina ögon med varierande resultat.
Ska då måla golvet är det enklare. Då kan du spackla skadorna (ev fälla in nytt trä först) . Tycker personligen att målade trägolv är mycket snygga och det är mer förlåtande när golvet finish och kvalitet inte är på topp.
Ska då måla golvet är det enklare. Då kan du spackla skadorna (ev fälla in nytt trä först) . Tycker personligen att målade trägolv är mycket snygga och det är mer förlåtande när golvet finish och kvalitet inte är på topp.
De byggde bättre grejer förr
Vi har denna typ av golv i hela övriga bostaden utan problem (till och med köket). Golvläggarna säger att det inte är några problem med att använda golvet heller. Sen att de vägrar göra själva jobbet pga tidsbrist och ointresse (det rör sig om 11 kvm så det är inget större jobb) är en annan femma. Ej heller är de mörka fläckarna nåt problem då de endast är ytliga.
Problemet jag har är dock att en planka är av och det saknas en decimeter av det på två ställen som jag måste laga innan vi kan göra golvet brukbart.
Problemet jag har är dock att en planka är av och det saknas en decimeter av det på två ställen som jag måste laga innan vi kan göra golvet brukbart.
Lär bero på vilket slutresultat ni förväntar er. Borde gå att lägga in planka med överlappsskarv och avlägsnad underdel av noten. Problemet är att plankorna skall ligga på reglar och en fjäder som inte får stöd i noten sviktar mer.
Har det varit ett avlopp genom golvet?
Har det varit ett avlopp genom golvet?
Klicka här för att svara