Träd generellt är klimatneutrala, men produktionen av golvet är det inte. Ekar tar flera hundra år på sig att växa tills "skörd", så det går knappast att jämföra med den snabbväxande furan.

• Gilla
Lillsnigel
  • Laddar…
Vem jämför med furu?
Man kan ju välja att behålla befintligt golv i köket om man inte vill nyttja våra natur resurser, men vi är alla olika eller?

Du, eftersom du skrev att det var klimatneutralt. Träd som är snabbväxande kommer "snabbt" kunna ta det gamla trädets plats, men ek är som sagt inte snabbväxande och jag har svårt att se hur de skulle kunna klassas som klimatneutrala.
Ja, vi är olika på den punkten, vilket är tråkigt då vi alla delar samma planet, de som slösar förstör även planeten för oss som faktiskt lever hållbart.

• Gilla
Brita Nilsson och 2 till
  • Laddar…
Oftast så handlar det om odlad ek, så ersättningsträdet är planter långt innan man skördar.
Kan tänka mig att du kör omkring i en gammal Amazon från 60 talet som spyr ut mängder med avgaser,
för att du tycker det är miljöförstörande att köpa ny elbil.

D
Var finns alla de där ekodlingarna???

På Visingsö finns 300000 planterade ekar, men den mesta eken kommer från USA tror jag, i Sverige kan en EK på 50År växar 25m och få en omkrets på 1m.

D
Om de 300,000st 180 år gamla ekarna på Visingsö som planterades för flottans skeppsbygge är ditt bästa exempel på kommersiell ekodling så säger det en hel del om "ekodlingar"...

Ekarna på Visingsö planterades under början av 1800-talet och det var för flottan, så knappast något som gjorts per automatik runt om i landet, så det där att det finns tillräckligt många ekar på tillväxt för att balansera upp ett slöseri på ekparkett är felaktigt. Och dessa ekar nådde dessutom lämplig skördestorlek efter nära på 150 år, men fälldes inte eftersom flottan inte längre använder sig av ek vid båtbyggen.

Och hahahahaha, vadan detta plötsliga vändning till att handla om mig? Nej, jag har varken bil eller körkort, jag cyklar, jag lever nämligen som jag lär.

Tillbaka till ämnet. Att lägga samma golv i olika byggnadsdelar kan leda till otrevliga sprickor. Egen erfarenhet.
Och att riva befintligt golv för en färgnyans är ganska korkat även om man är mån om estetiken. Trägolv är ett levande material som har variationer genom åren, inom samma golv och mellan olika läggperioder. Tål man inte det ska man välja annat material. Inte ens klinkers har samma nyans mellan olika tillverkningsbatcher.

• Gilla
Yaken
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Jag förstår mig verkligen inte på de som föreslår att man ska byta 50 kvm ekparkett i gott skick pga en liten nyansskillnad. Har vi verkligen så gott om naturresurser på denna planet att vi kan slösa så?
Eller så gott om pengar att man kan slösa med dem?

MissAnpassad skrev:
Ekarna på Visingsö planterades under början av 1800-talet och det var för flottan, så knappast något som gjorts per automatik runt om i landet, så det där att det finns tillräckligt många ekar på tillväxt för att balansera upp ett slöseri på ekparkett är felaktigt. Och dessa ekar nådde dessutom lämplig skördestorlek efter nära på 150 år, men fälldes inte eftersom flottan inte längre använder sig av ek vid båtbyggen.

Och hahahahaha, vadan detta plötsliga vändning till att handla om mig? Nej, jag har varken bil eller körkort, jag cyklar, jag lever nämligen som jag lär.
Kollade lite gamla inlägg där du skrev att din gamla bil blivit stulen, så nog lever du som du lär alltid

Traume skrev:
Kollade lite gamla inlägg där du skrev att din gamla bil blivit stulen, så nog lever du som du lär alltid
Jag skrev att VÅR bil blev stulen, mor min är rörelsehindrad, hon kan inte cykla. Vi var 6 personer på den bilen, så ja, jag lever faktiskt som jag lär. :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.