15 175 läst ·
26 svar
15k läst
26 svar
Matcha ny ekparkett med gammal?
Träd generellt är klimatneutrala, men produktionen av golvet är det inte. Ekar tar flera hundra år på sig att växa tills "skörd", så det går knappast att jämföra med den snabbväxande furan.
Du, eftersom du skrev att det var klimatneutralt. Träd som är snabbväxande kommer "snabbt" kunna ta det gamla trädets plats, men ek är som sagt inte snabbväxande och jag har svårt att se hur de skulle kunna klassas som klimatneutrala.
Ja, vi är olika på den punkten, vilket är tråkigt då vi alla delar samma planet, de som slösar förstör även planeten för oss som faktiskt lever hållbart.
Ja, vi är olika på den punkten, vilket är tråkigt då vi alla delar samma planet, de som slösar förstör även planeten för oss som faktiskt lever hållbart.
Oftast så handlar det om odlad ek, så ersättningsträdet är planter långt innan man skördar.
Kan tänka mig att du kör omkring i en gammal Amazon från 60 talet som spyr ut mängder med avgaser,
för att du tycker det är miljöförstörande att köpa ny elbil.
Kan tänka mig att du kör omkring i en gammal Amazon från 60 talet som spyr ut mängder med avgaser,
för att du tycker det är miljöförstörande att köpa ny elbil.
Ekarna på Visingsö planterades under början av 1800-talet och det var för flottan, så knappast något som gjorts per automatik runt om i landet, så det där att det finns tillräckligt många ekar på tillväxt för att balansera upp ett slöseri på ekparkett är felaktigt. Och dessa ekar nådde dessutom lämplig skördestorlek efter nära på 150 år, men fälldes inte eftersom flottan inte längre använder sig av ek vid båtbyggen.
Och hahahahaha, vadan detta plötsliga vändning till att handla om mig? Nej, jag har varken bil eller körkort, jag cyklar, jag lever nämligen som jag lär.
Och hahahahaha, vadan detta plötsliga vändning till att handla om mig? Nej, jag har varken bil eller körkort, jag cyklar, jag lever nämligen som jag lär.
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg
Tillbaka till ämnet. Att lägga samma golv i olika byggnadsdelar kan leda till otrevliga sprickor. Egen erfarenhet.
Och att riva befintligt golv för en färgnyans är ganska korkat även om man är mån om estetiken. Trägolv är ett levande material som har variationer genom åren, inom samma golv och mellan olika läggperioder. Tål man inte det ska man välja annat material. Inte ens klinkers har samma nyans mellan olika tillverkningsbatcher.
Och att riva befintligt golv för en färgnyans är ganska korkat även om man är mån om estetiken. Trägolv är ett levande material som har variationer genom åren, inom samma golv och mellan olika läggperioder. Tål man inte det ska man välja annat material. Inte ens klinkers har samma nyans mellan olika tillverkningsbatcher.
Kollade lite gamla inlägg där du skrev att din gamla bil blivit stulen, så nog lever du som du lär alltidMissAnpassad skrev:Ekarna på Visingsö planterades under början av 1800-talet och det var för flottan, så knappast något som gjorts per automatik runt om i landet, så det där att det finns tillräckligt många ekar på tillväxt för att balansera upp ett slöseri på ekparkett är felaktigt. Och dessa ekar nådde dessutom lämplig skördestorlek efter nära på 150 år, men fälldes inte eftersom flottan inte längre använder sig av ek vid båtbyggen.
Klicka här för att svara