Hade tillsyn på nya lägenheten idag och fick reda på att underlaget under golvet består till stor del av sand och sedan masonit. Det har blivit sättningar på några ställen så frågan är hur man ska hantera det.
I kök och hall tänkte jag lägga klickgolv direkt ovanpå den gamla mattan, är det bara att fylla upp sättningen så gott det går med typ lumppapp, eller kanske masonit om det är större?
I övriga rum så är det trägolv som jag inte tänkte röra. Här är sättningarna visserligen mindre, men det märks på ett par ställe vid dörrarna, hur gör man här?
I kök och hall tänkte jag lägga klickgolv direkt ovanpå den gamla mattan, är det bara att fylla upp sättningen så gott det går med typ lumppapp, eller kanske masonit om det är större?
I övriga rum så är det trägolv som jag inte tänkte röra. Här är sättningarna visserligen mindre, men det märks på ett par ställe vid dörrarna, hur gör man här?
Redigerat:
Då har du i alla fall ett stabilt golv. Fyll upp svackorna med lumpapp eller masonit och lägg ditt klickgolv. Sättningarna i golv som du inte vill röra får du låta vara. Det är ett stort jobb att bryta upp golvet och jämna till sanden. Golvet kommer heller antagligen inte att gå att återanvända efter uppbrytning.
Nästa problem. Under köksskåpen har man helt enkelt gjutit en plattform. Resten av golvet är alltså masonit på sand och plastmatta. Som grädde på moset så har man troligen haft sättningar även i köket, så när man la ny golvmatta så lade man ytterligare ett lager masonit.
Skillnaden är i runda slängar 15mm. Det finns en rulle kvar av mattan, så jag funderade på att lägga typ OSB-skiva och en bit golvmatta ovanpå. (Och sedan lumppapp och klickgolv)
Skillnaden är i runda slängar 15mm. Det finns en rulle kvar av mattan, så jag funderade på att lägga typ OSB-skiva och en bit golvmatta ovanpå. (Och sedan lumppapp och klickgolv)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara