Verkligen super snyggt!
Vart det mycket spill? om det spjälkat sig i kortändorna så måste man väll kapa bort sponten? Hur skarvar man golvet då? 45 graders gering?

S
Blev typ 5% spill, men då är vi inte känsliga för kvistar. Det var väldigt lite sprickor, nån enstaka och det mesta vi sorterade ut var kvisturslag. Var det i nån ände så kapade vi bort och sågade en ny fjäder. Annars får man ta en ny bräda!

jag tänkte lägga trägolv ute på mitt nya land ställe det lutar åt det billiga furugolvet i alla rum + kanske köket och en hall , är det lätt att skruva och lägga fast man aldrig lagt ett golv förut ??

Nu köpte jag den lite dyrare varianten från Beijer, men gissar att det är ganska likt att lägga. Det viktigaste är att låta golvet ligga till sig inomhus ett tag innan du lägger det.

Sedan kan det vara lite bändande för att få brädorna att gå ihop fullt, de är alltid lite skeva. Ett tips om det går trögt är att skruva fast en kloss intill brädan du vill bända in, sedan ta en offerbit av en golvbräda så du får typ en cm mellan klossen och offerbiten, sedan ta kofoten där emellan och bända in den.

När det gäller skruv så körde jag ned golvskruven på byggmax med T10-skalle, och ett tips är: köp mängder bits, jag gjorde säkert av med 20 st när jag la golvet i sovrummet.

Hur satt du skruven ?? skruvar du dom i dom smala som sticker ut ??

Vad tycker ni om att såpat skurgolv för att få ett fint gammalt golv , jag har läst mycket bra om det här på forumet käns som en bra lösning för ett fint golv på landstället ??

Jo man skruvar i innerkant på fjädern med ca 45 graders vinkel.

Såpa eller oljat är trevligt, såpa är absolut skönast att gå barfota på! Oljat är lite lättare att hålla rent. Bägge har sin charm och sina fördelar, vitsåpade och vitoljade golv slits mer synligt/ojämnt än mörkare varianter.

Redigerat:
vitsåpade och vitoljade är det två olika sett/behandlingar ??

Sen har vi då kalk-såpa golvet har jag läst mig till ...kan det också vara nått??

Redigerat:
Vi vitsåpade vårt golv med Byggmax vitpigmenterade såpa. Det tog ett tag men blev skitsnyggt!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
ja ser fin ut

Lutat med gråpigmenterad lut och oljat med ofärgad timberlex olja.

1448453593394-1759490774.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Olja och lut finns i flera olika färger sök på timberlex hevy duty. Man kan även enbart luta golvet för att förhindra framtida gulning och sedan strunta i oljan och såpskura det istället.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.