Hej alla glada,

Jag har gjort en egen vändskiva och är lite osäker på hur känslig den 17mm slangen är.... Det är en 5 lagrad PE-RT. Som bilden visar så blir det ett litet "veck" på ena sidan. Eller ska man köpa en färdig mall?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Super amatören själv

Gör en egen mall.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Hej huggan, det är de jag har det är därför jag frågar :)

Du har för stor radie på mallen du använt.

• Gilla
Ae86_Driver
  • Laddar…
Det är bra om du kan fräsa ett bredare spår så att det blir en liten glipa mellan slangen och spånskivan. När vintern kommer och du trycker in varmvatten i slangen så kommer den att expandera och finns det då en liten glipa på utsidan av svängen så kan expansionen tas upp där. Om du har det stumt som det är nu så är risken stor för att det börjar knäppa och knaka i värmesystemet och det är ganska irriterande.

• Gilla
Ae86_Driver och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta mina sena svar men vart otroligt mycket på jobbet..... Men nu är det lite jul lov och jag tänkte fortsätta fixa här hemma. Tack Smurfen72 Vart mycket bättre när jag gjorde med en annan radie.

Janus82 jag har fräst spåret nån mm bredare vid vändingarna så att slangen nu kan expandera.

Men nu till min nästa fråga

Kan jag göra nåt enligt följande alternativ.

på bild 1 så tänkte jag fräsa ut hål(Dom blåa ringarna typ 300 cc) för att sedan dra i skruvklammer som håller fast slangen. dom gråa ringarna är in och utgångshål till kattvinden.

Kladd1.jpg
Skapa konto

Bild nr 2 blir att inte utnytja all golvspån men det kanske räcker då detta är en övervåning.

Kladd2.jpg
Skapa konto

Bild nr 3 är i sovrummet kan man fräsa ur spår för att få dit en skruvklammer eller bli det fel med slangen mot väggen?

Kladd3.jpg
Skapa konto

Bigogar även bild 1 och 2 utan kladd om det är någon som har en bättre ide,

IMG_4998.jpg
Skapa konto

IMG_4999.jpg
Skapa konto

Tack på förhand alla.

//Kim

Redigerat:
Går det inte att klämma dit en halv avklippt plåt mot väggen så slipper du skruva fast slangen ?

smurfen72 skrev:
Går det inte att klämma dit en halv avklippt plåt mot väggen så slipper du skruva fast slangen ?
Ja nu när jag mätt så ska det gå att knöla dit om man långkapar plåtarna. Men kommer dom verkligen ligga kvar?? Eller kanske golvet och golvlister hjälper till?

Redigerat:
Bara dom ligger kvar tills du får dit övergolvet sen är det ingen fara sätt 1 spik i varje plåt så bör dom ligga kvar.

• Gilla
Ae86_Driver
  • Laddar…
God fortsättning alla,

Jag har en fundering, i instruktionerna till min golvvärme så står det att jag ska lägga ett 16mm flytande golv innan jag lägger in mitt venylgolv som är flytande. Blir det inte lite kaka på kaka? När jag prata med deras kundtjänst var det för att få bättre hållfastighet!! Med 16 mm flytandegolv!!

Jag har ju 22mm spånskivor som bef golv sedan 22mm spårade spånskivor med golvvärmen rent hållfasthets mässigt borde man kunna köra en bil på övervåningen.

Jag hade tänkt att lägga rekommenderad plast/skum matta innan jag lägger venylgolvet vad tror ni om det?

//Kim

Du behöver inget ovan på för hållfastheten ett lite kraftigare laminatgolv går att lägga direkt på. En tunn spånskiva bör räcka om golvet du tänker lägga är för tunt att lägga utan helt slätt underlag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.