15 678 läst ·
21 svar
16k läst
21 svar
Jag har varit klumpig - förstörd ekgolvsparkett.
Om det nu är gjort relativt nyligen kan kanske hyresvärden kontakta golvbolaget och få reda på exakt vilken produkt som använts. Slipar man sedan ner lacken ni lagt på kan man prova lägga på samma produkt och se om det går att sudda ut gränsen för slipningen.
Slipningen som är gjord nu tycker jag ser lite väl grov ut.
Finare papper med lättare tag ut mot sidorna för att jämna ut lite kan underlätta för att få det jämnt.
Nu ser det nästan ut som man gått loss med 80/120 papper och en billig excenter.
Finare papper med lättare tag ut mot sidorna för att jämna ut lite kan underlätta för att få det jämnt.
Nu ser det nästan ut som man gått loss med 80/120 papper och en billig excenter.
Man slipar ju aldrig golv med finare papper än 120. Däremot polerar man ju sedan av lätt med typ 500 papper eller motsvarande.corre skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
i vilket fall som helst så ska du ABSOLUT inte betsa med något...............då färgar du trät permanent och det lär ju bli än värre. Att det ser ut som det gör har med slipningen att göra och att det bara är slipat på fläcken. Skulle ni slipa bättre och jämna ut slipningen på ett större område och sen lacka så tror jag nog tidens tand kommer att jämna ut utseendet. Förutsatt att ni inte täcker det med mattor då såklart.
Resten av golvet är uppenbarligen inte lackat så det blir nog inte så bra.Stefan1972 skrev:i vilket fall som helst så ska du ABSOLUT inte betsa med något...............då färgar du trät permanent och det lär ju bli än värre. Att det ser ut som det gör har med slipningen att göra och att det bara är slipat på fläcken. Skulle ni slipa bättre och jämna ut slipningen på ett större område och sen lacka så tror jag nog tidens tand kommer att jämna ut utseendet. Förutsatt att ni inte täcker det med mattor då såklart.
Jag skulle ha slipar efter rutorna på parketten (i fyrkanterna) så att ruterna blir slipade helt. Istället för att bara slipa där fläcken är. Då får man en linje som blir mindre tydlig eftersom den följer en redan markerad gräns.
Sen ser golvet ut att vara behandlat med hårdvaxolja. Den gulnar lättare än vad moderna lacker gör.
Sen ser golvet ut att vara behandlat med hårdvaxolja. Den gulnar lättare än vad moderna lacker gör.
Klicka här för att svara