Vi bor i en 50-tals lägenhet och vill nu lägga nytt golv i sovrummet. Där ligger nu en plastmatta som dessutom luktar lite. Skulle gissa att mattan är 90-tal kanske. Under mattan finns ytterligare en som verkar hård och låter ihåligt när man knackar på den. Frågan är om man kan ta bort endast den översta mattan och hur stor risk är att den understa följer med också? Jag är orolig för asbest i mattan under och att mattorna kommer kräva en hel del jobb för att få bort helt. Ska vi helt enkelt ställa in oss på att ta oss ned till betongen?

Jag skulle definitivt riva ut ner till betongen. Låter som det kan vara en linoleum under, och isåfall kan lukten vara att den ligger och möglar under plastmattan. Skulle gissa på att den delvis följer med om man börjar riva den övre. Hyr en luftrenare en dag, tejpa dörrarna, sätt på mask och släng ut hela skiten genom fönstret. Riskfritt.

Riv ut alltihopa. Jag håller med Exostor om att den hårda mattan under troligen är linoleum och det luktar otäckt. Plastmatta går att spara om man lägger nytt klickgolv på, men inte gammal luktande linoleum, risken är stor att det fortsätter lukta. Skär loss en bit ända ner till betongen i ett hörn och lämna på test. Det är väl det understa limmer som är störst risk att det kan innehålla något otäckt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.