K
Halloj,

i ett tvåplats souterränghus ligger det fiskbensparkett på övre plan i V-rum och hall sedan länge tillbaka. Vill lägga in fiskben i sovrummet på övre plan nu och vill av praktiska skäl inte limma det mot betongen utan vill skråspika.

Det är ett gjutet betongbjälklag utan golvvärme.

Tanken är att lägga en plyfaskiva som jag kan spika mot.

Min fråga är om jag bara skall strö ut plyfan? Så att det blir "flytande" eller om jag måste fästa den mot betongen? Det blir ju rätt drygt att skruva fast plyfan efter samma CC mått som vid väggmontage, kanske inte behövs mer än några skruv längs långsidorna?
Eller bör man kanske limma plyfan mot betongen?

Anledningen till att jag inte vill limma stavarna är för att jag vill ha större kontroll vid montaget då jag inte är professionell golvläggare, då känns spikning smidigare, vet ej heller ju hur jämn betongytan är, förens jag rivit 1-stavs lamell/klick-parketten.

Behöver jag lägga någon grålumpapp mellan parkett och plyfa?

KjellTimell skrev:
Halloj,

Vill lägga in fiskben i sovrummet på övre plan nu och vill av praktiska skäl inte limma det mot betongen utan vill skråspika.
- Jag tror nog ändå att det blir bättre om du lägger in någon form av trägolv, oavsett om du limmar eller spikar. Måste dessutom vara svårt att spika fast fiskbenen utan att de spricker?

K
Antar att du precis rökt den sista raketen och gått och lagt dig? ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.