Jag behöver förslag på åtgärd av vårt slitna trägolv (se bilder nedan). Det är ett (mig veterligen) obehandlat furugolv. Det är tämligen ojämnt varför det eventuellt från början var tänkt som undergolv. Golvet ligger i ett timmerhus där stommen är från 1800-talet, men flyttades 1950 då man t.ex lade in linoleummattor i flera rum. Jag tycker om patinan och färgen men det släpper en del stickor så ngt måste göras. Enklast är förstås att slipa och efterbehandla, men vad jag har förstått så går jag då miste om (eller åtminstone tar lång tid att återställa) skurgolvskänslan. Har även pratat med en snickare som tror att golvet är för torrt för att slipa, att det bara kommer gå i flisor (?). Någon som har andra förslag? Hyra en handhyvel och svettas i några veckor (rummet är 30kvm ca)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förstår vad du menar, det ser jättefint ut! Jag tror så här: Antingen "behandlar" du varje "problembräda" med vilken åtgärd som nu krävs (handslipa/hyvla/limma/etc lokalt där problemet sitter), och går inte det skulle jag lägga ett nytt golv. Slipa med maskin tar tid och det är jobbigt, och dessutom tar du bort hela känslan i ditt fina golv.
slipa av.vill man ha det lite mer slitna looken kan man fixa det. behandla valfritt.Bödde skrev:Förstår vad du menar, det ser jättefint ut! Jag tror så här: Antingen "behandlar" du varje "problembräda" med vilken åtgärd som nu krävs (handslipa/hyvla/limma/etc lokalt där problemet sitter), och går inte det skulle jag lägga ett nytt golv. Slipa med maskin tar tid och det är jobbigt, och dessutom tar du bort hela känslan i ditt fina golv.
kan även färga träet att se likvärdigt ut
Tack för synpunkter! Jag börjar med handhyvel på några brädor så får vi se hur det ser ut och hur jobbigt det är.
Klicka här för att svara