Slipade bort den gamla beläggningen på betongen i groventren och stötte då på en dålig gjuttning där det gamla skafferiet stått förr. Bilade bort det dåliga och hittade då fyra rör
som går ner under bottenplattan, ca 30-40 cm under plattan (oisolerad platta på mark) . Förmodligen en kalluftsventilation till ett gammalt matförråd som tog in markkyld luft från ett långt jordrör under huset/marken..Rensade ur mineralullen och träbitarna som någon proppat ner innan dom gjöt igen. Det var skapligt fuktigt i mineralullen på grund av den fuktiga luften i röret.
Hur ska jag stoppa igen röret innan gjutningen för att minimera fukt, luft, kyla? Ska jag bara köra ner grus och gjuta över eller ska jag stoppa ner och täta m frigolit också?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska jag stoppa igen röret innan gjutningen för att minimera fukt, luft, kyla? Ska jag bara köra ner grus och gjuta över eller ska jag stoppa ner och täta m frigolit också?
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
En tanke är väl att försöka hitta andra änden av röret med så inte råttor och möss kan springa i rören och äta upp fogskummet. Vet inte hur de är på att gnaga betong sen men den lär väl vittra sönder så småningom om fogskummet är borta och det strömmar fuktig luft mot den hela tiden.
Man undrar vart röret tar vägen och hur långt? För att få någon kyleffekt måste det väl vara en 20 meter iallafall. Inget luftinsläpp på utsidan hus eller tomt går att hitta. Så andra änden av röret/rören är en okänd historia...
Efter midsommar häller jag först ner tvättat grus och sedan täpper jag med fogskum innan gjutning.
Efter midsommar häller jag först ner tvättat grus och sedan täpper jag med fogskum innan gjutning.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Fogskummet fungerar ju bara som gjutform, behövs ju bara en liten klutt så det inte rinner ned så mycket betong, mössen kan gärna käka upp skummet, genom betong kommer de inte.
Fyller du med grus så behövs inget fogskum. Varför tvättat?
En bit förpackningsfrigolit kanske du har liggande och det fungerar det med.
Protte
Fyller du med grus så behövs inget fogskum. Varför tvättat?
En bit förpackningsfrigolit kanske du har liggande och det fungerar det med.
Protte
Klicka här för att svara