Vi har lagt elgolvvärme i hallen som vi flytspacklat in ovanpå en oisolerat golvplatta. Vi har ännu inte lagt på klinkers och vi upplever att golvvärmen ger otroligt dålig värme jämfört med grannarna som har ett identiskt hus och gjort på samma sätt. Dom har lagt klinkers - är det hela skillnaden? Min tes är att vår golvvärme inte har någonstans att lagra värmen då det bara är några få millimeter "lagringsvolym" ovanför själva slingan vilket ger att kylan underifrån vinner tempkampen. Problemet kommer försvinna när vi får klinker på plats?

/ M

Den enda skillnaden klinkers gör är att det blir lite "trögare" och tar lite längre tid att värma upp, men lagrar värmen lite längre vilket kan ge en jämnare värme. Tvärtom borde ni känna värmen snabbare och varmare jämfört med klinkers ovanpå. Har er slinga jämförbart samma effekt som grannens ?

Jag lyfter den här frågan igen, jag håller nog med om att klinker inte kommer hjälpa oss här.
Egentligen vill jag veta om vår elektriker har rätt när han säger att vårt hus måste vara sämre isolerat än de andra 300 hus han lagt elslinga i? - det känns väldigt svårt att acceptera...

Hans förslag på att eventuellt kunna få in lite mer värme i golvet är att antingen lägga en till elslinga ovanpå - vilket känns dyrt och inte så snyggt med den stora nivåskillnaden som skulle bli. Alternativt sätta in nån slags jättedosa för att dubbla spänningen och därmed eventuellt få upp värmen (och elförbrukningen!).

tredje alternativ skulle vara att riva ur slingor och flytspackling för att sedan isolera och lägga ny slinga ovanpå det.. (inget alternativ som jag ser det då det är för mkt jobb, för dyrt samt att inget resultat kan garanteras då heller...)

Någon som har nåt annat bättre tips?

Och vilket ansvar har en elektriker för att det faktiskt ska bli varmt i golvet han lägger in??? (han hävdar att han gjort allt som man ska men vårt golv är ju inte varmt - vad kan vi kräva?)

FYI så har han kollat på bilder av arbetet och konstaterat att sensorn i golvet inte ligger för nära slingan så det ska tydligen inte vara roten till problemet...

/ M

Kan du/elektrikern inte mäta effekten som golvvärmen förbrukar? Det borde ge en fingervisning om grejorna fungera och att effekten räcker till golvytan.

Det är mätt och det funkar som det ska. Enligt elektriker så beror värmetappet bara på att plattan är för dåligt isolerad..

OK, vad betyder det, hur många watt ger golvvärmen, har han berättat det?

En snabb koll hos en leverantör säger att det behövs 110-120W/m2 vid klinkergolv.

jag har inte siffrorna i huvet men enligt honom så har han satt slingan på cc 11 vilket är standard och han säger att antingen funkar slingan eller så funkar den inte - den kan alltså inte "fungera dåligt"..

Titta på din elmätare när du slår till golvvärmen så kan du se hur mycket effekt den förbrukar och avger. Jämför effekten med storleken på din hall, så får du i alla fall en indikation på om du har rätt effekt på golvvärmen.

Men har inte min elektriker rätt i det påståendet att antingen funkar slingan eller inte?

Jo det har han rätt i. Det som ev. kan spöka är termostaten, men som jag tolkar dig så är det inte den som är felet här.

nope... vi kan skifta mellan golvsensorn och den i väggdosan men golvet kommer inte upp i mer är max 28 grader - vilket var när det var 10-15 grader varmt ute...

Är ingen expert på golvvärme, men cc-måttet bestäms av den erforderliga ledningslängden, som i sin tur bestäms av ytan som ska värmas.
Men har elektrikern gjort 300 installationer som har fungerat bra, så måste han veta vad han gör.

K
Men vänta nu.... 28 grader på golvet säger du, det är ju inte så dåligt? Man ska ju inte kunna steka ägg på golven heller. Hur varmt får du det till när det är kallare ute?

Om golvvärmen i sig inte mäktar att värma rummet som sådant till önskat temperatur när det är kallt ute så får ni komplettera med radiatorer. En oisolerad platta är vad den är, mycket värme försvinner neråt. Lade ni åtminstone spårade EPS skivor på 20mm?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi limmade slingorna direkt på plattan precis som våra grannar och alla de andra (som har betongplatta som grund) han lagt slingor hos har gjort. 28 grader låter okej men det känns väldigt lite under fötterna. När det är några minusgrader ute så når golvet max 26 grader och då är det knappt att man känner nån värme.
Att jämföra med så hade han endast nån gång tidigare haft en som varit missnöjd med värmen från slingan - de kunde få 38 grader...

Exakt vilken slinga är lagd? Kan du länka till den?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.