Halloj alla kunniga!
Vi står inför 2 frågeställningar nu innan vi lägger parketten vi nyss köpt. Nedan ser ni bilder (ursäkta kaoset) på övergångar mellan olika rum etc och två skisser jag gjort för att illustrera 2 alternativ jag kommit fram till.
Barlinkek Harmony parkett och hela ytan är ca 45 km2.
Under den lägger vi en foam Skandor silent 2,2 mm.
Sen finns det en plastmatta dessutom som är limmad mot betongen som vi ej tänker bråka med av diverse anledningar fast jag vet att det är rekommenderat.
Alternativ 1.
Här är dröm alternativ kosmetiskt (tycker vi). Då är det ingen list mellan hallen och vardagsrummet
som gränsar varandra med ett större valv. ( Har köpt list så jag kan lägga mellan där med men vill så klart helst inte).
Alternativ 2
Här lägger vi parketten i hallens riktning då det ej finns några fönster att ta hänsyn till där.
och sätter en list mot vardagsrummet för att det bryter mönstret.
Här är det bara fotat mellan hallen och vardagsrummet. ( Då det separata rummet ni ser på skissen ändå ska ha list så är det inte problem har med den bara för att ni ska få en överblick )
Hoppas ni kan hjälpa mig få klarhet om hur vi ska tänka. Uppskattar all form av hjälp och kommer gärna med mer info om det behövs
Tack så länge!
Vi står inför 2 frågeställningar nu innan vi lägger parketten vi nyss köpt. Nedan ser ni bilder (ursäkta kaoset) på övergångar mellan olika rum etc och två skisser jag gjort för att illustrera 2 alternativ jag kommit fram till.
Barlinkek Harmony parkett och hela ytan är ca 45 km2.
Under den lägger vi en foam Skandor silent 2,2 mm.
Sen finns det en plastmatta dessutom som är limmad mot betongen som vi ej tänker bråka med av diverse anledningar fast jag vet att det är rekommenderat.
Alternativ 1.
Här är dröm alternativ kosmetiskt (tycker vi). Då är det ingen list mellan hallen och vardagsrummet
som gränsar varandra med ett större valv. ( Har köpt list så jag kan lägga mellan där med men vill så klart helst inte).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 2
Här lägger vi parketten i hallens riktning då det ej finns några fönster att ta hänsyn till där.
och sätter en list mot vardagsrummet för att det bryter mönstret.
Logga in
Skapa konto
Här är det bara fotat mellan hallen och vardagsrummet. ( Då det separata rummet ni ser på skissen ändå ska ha list så är det inte problem har med den bara för att ni ska få en överblick )
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hoppas ni kan hjälpa mig få klarhet om hur vi ska tänka. Uppskattar all form av hjälp och kommer gärna med mer info om det behövs
Tack så länge!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker att du skall göra som i bild 1, dvs lägg brädorna i samma riktning i alla rum.
Vi har gjort något liknande, med 2- och 3-stavs bok i alla rum utom våtrummen.
På bilden nedan ligger alltså golvet vertikalt, från långsida till långsida, då det är mest så som ljuset faller. Vid dörröppningarna till sovrummen har vi en list, annars är golvet i ett stycke. Och att lägga 12 meter i bredd har inte inneburit några problem.
Golvet är f.ö. Kährs.
PS
Och det viktigaste: Det ser snyggt ut med alla brädor åt samma håll, och ingen har klagat.
Att det ligger "på tvären" i den lilla korridoren gör inget.
Det döljs till stor del av mattan, som vi har där.
Vi har gjort något liknande, med 2- och 3-stavs bok i alla rum utom våtrummen.
På bilden nedan ligger alltså golvet vertikalt, från långsida till långsida, då det är mest så som ljuset faller. Vid dörröppningarna till sovrummen har vi en list, annars är golvet i ett stycke. Och att lägga 12 meter i bredd har inte inneburit några problem.
Golvet är f.ö. Kährs.
Logga in
Skapa konto
PS
Och det viktigaste: Det ser snyggt ut med alla brädor åt samma håll, och ingen har klagat.
Att det ligger "på tvären" i den lilla korridoren gör inget.
Det döljs till stor del av mattan, som vi har där.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Du måste kolla upp vad golvtillverkaren skriver om hur långa sträckor som är tillåtna tvärs brädorna utan skarvlist. Det varierar mellan olika golv. Om det går bra att lägga vardagsrum och hall i ett stycke så tänk på att det behövs extra mycket mellanrum längs väggarna när det är en lång sträcka.
Alternativ 1 är snyggast men det kan kännas lite konstigt/inte inbjudande att gå längre sträckor tvärs brädorna om det är golv där de enskilda brädorna syns tydligt, så en korridormatta kan vara bra i sådana fall.
Det blir lätt mycket spill när man lägger på tvärs i en korridor.
Alternativ 1 är snyggast men det kan kännas lite konstigt/inte inbjudande att gå längre sträckor tvärs brädorna om det är golv där de enskilda brädorna syns tydligt, så en korridormatta kan vara bra i sådana fall.
Det blir lätt mycket spill när man lägger på tvärs i en korridor.
Klicka här för att svara