Byggahus.se

Flytspackla eller je

1. R
    Medlem · Frösön · 585 inlägg

Robin Wahlman

Medlem
    Vi ska sätta klinker i hall och kök på en yta av totalt ca 26m2 med 30x60 klinker.

Nu har jag börjat mäta upp ytan och den varierar från 0,0 till +7mm på högsta stället.

Det är inga extrema dalar eller toppar utan allt är jämt fördelat över ytan. Dvs mitt mellan 0 och 7mm så är det ca +3-4mm.

Då jag har lägsta punkten ut mot vardagsrummet där vi kommer lägga parkett så är jag inte så sugen på att spackla upp en kant mot vardagsrummet. Då inställer sig ju frågan om fixen kommer att ta upp dessa ojämnheter så att det ej syns efter att vi lagt golvet eller kommer jag få problem med tandningar?.

Jag resonerar lite som så att det är ju knappt 1mm ojämnhet per platta men samtidigt så känns det ju inte helt klockrent att det skiljer 7mm på högsta och lägsta stället.

Bifogar en ritning över köket där jag har skrivit en del mått på höjderna så ni kan bilda er en egen uppfattning.

2. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Skulle def flytspackla, ju större plattor, desto mer krävs det av underlaget!
    Och då med fullflyt, alltså ett väldigt lättflytande spackel, som även kan läggas väldigt tunt.
    Inte dom "vanliga" flytspacklen som läggs normalt i badrum osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.