B
Vi köpte för ett halvår sedan ett 60-talshus i fint skick. Huset är aldrig dränerat men det är förvånansvärt torrt i källaren. Källaren värms upp året om med vattenburna radiatorer och håller en grad mindre än här uppe, 22 respektive 21 grader. Källaren är inredd med tapeter på väggen, plastmatta på golv och trälister längst ner runt hela källaren. I ett av rummen har man lagt tjära och på det ett flytande trägolv.

Nu till frågan. Jag vill plocka bort plastmattan och lägga laminat istället. Egentligen ska det ju varken ligga plastmatta eller trägolv men hur ska man egentligen tänka. Plastmattan som ligger där nu är densamma sedan huset byggdes och tapeterna likaså. Likaså trälisterna längs med alla väggar. Ingen förhöjd fukt hittades i listerna i somras och det flytande golvet va i bra skick efter 50 år. Inspekterades med att vi tog bort en bräda.

Hur orolig ska jag va? Vad jag tänkt göra är att plocka bort plastmattan, lägga dit platonmatta och sedan laminat på det och därtill lister som tillåter luft att passera. Är det tillräckligt?

Huset står på gammal åkermark men det som nog spelar stor roll är att det står uppe på en kulle. Samtliga grannhus står 1 meter lägre än vårt på varje sida så alla vägar pekar nedåt från vårt hus och det är byggt ganska högt.

Jag vet inte hur effektivt tjära är som fuktspärr, vilket den ska fungera som, i jämförelse med platonmattan, men har det suttit så länge utan större fuktpåverkan behöver du inte vara orolig.

Jag har plastmatta direkt på källargolvet utan fuktspärr och det har suttit säkert lika många år utan att ha släppt. Har du inte problem med fukt är det lugnt =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.