2 638 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Dåligt golv av hantverkare
Vi anlitade en hantverkare för att lägga golv. Han flytspackalde först då vi har en "kulle" rakt genom hela övervåningen, antagligen från en bjälke. Redan då jag såg spacklingen tyckte jag inte kullen var borta, men jag kan inget om hantverk så tjafsade inte.
Sen la han klick-parkett. Nu finns det några ställen där golvet knarrar och man ser tydligt det fjädrar upp då någon annan går på det. Man känner även att man går upp på "kullen" tydligt. Mätte glipan med en lång stav och den är 3-4 mm på de värsta ställena. Min fråga är, borde vi tjafsa eller är jag perfektionist och jobbig?
Andra frågan. Om han vägrar (har svårt se att han kommer riva upp och flytspackla om), kan man slipa ner förhöjnaden själv med någon maskin? Det är antagligen trä under med ett väldigt tunt lager flytspackel på? Eller lägga något under typ fler lager underlag? Tack!
Sen la han klick-parkett. Nu finns det några ställen där golvet knarrar och man ser tydligt det fjädrar upp då någon annan går på det. Man känner även att man går upp på "kullen" tydligt. Mätte glipan med en lång stav och den är 3-4 mm på de värsta ställena. Min fråga är, borde vi tjafsa eller är jag perfektionist och jobbig?
Andra frågan. Om han vägrar (har svårt se att han kommer riva upp och flytspackla om), kan man slipa ner förhöjnaden själv med någon maskin? Det är antagligen trä under med ett väldigt tunt lager flytspackel på? Eller lägga något under typ fler lager underlag? Tack!
Kom ni överens om att "kullen" skulle bort eller försöka minskas?
Flytspackel går absolut att slipa ner. 3-4 mm är för mycket för att golvet ska ta upp det. Det enda rätta att göra är såklart att ta upp golvet och göra om det.
Men huvudfrågan är vad ni kommit överens om innan arbetet påbörjades. Minska kullen, få bort den helt.....
Flytspackel går absolut att slipa ner. 3-4 mm är för mycket för att golvet ska ta upp det. Det enda rätta att göra är såklart att ta upp golvet och göra om det.
Men huvudfrågan är vad ni kommit överens om innan arbetet påbörjades. Minska kullen, få bort den helt.....
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Man flyspacklar väl bara för att få bort ojämnheter. Annars finns det ju ingen anledning (föutom i badrum där man flytar fall). Så om flytspacklet inte få bort ojämnheter så är det misslyckat.
Det bör.inte accepteras att golvet sviktar och har sig. Gör om gör rätt.
Det bör.inte accepteras att golvet sviktar och har sig. Gör om gör rätt.
Nej kom inte överens om något, jag tänkte det var underförstått att golvet ska vara plant utan att behöva speca det.H Holmspel skrev:Kom ni överens om att "kullen" skulle bort eller försöka minskas?
Säger som Thomas här ovan, golvläggaren har ju spacklat av en anledning. Uppenbarligen spacklade denne för lite för att på ett helt plant golv. På det viset är jobbet misslyckat och borde göras om och göras rätt. Sen är det ju som Holmspel är inne på, en fråga om vad ni har avtalat.
I så fall så kan jag tycka att en golvläggare med lite yrkesstolthet borde påtalat att golvet är ojämnt och vad det kommer få för konsekvenser, sen talat om vilka alternativa lösningar som finns, och sen givit dig chansen att tala om vad du vill ha/betala för.R rollebollen skrev:
Att på eget bevåg (låter det som) göra någon halvmesyr tyder inte på någon yrkesstolthet alls...
På något sätt hade det varit enklare att förstå om han inte flytspacklat utan bara lagt golvet, då hade han åtminstone kunnat hävda att han gjort det du beställt. Nu har han upptäckt ett problem, försökt lösa det, misslyckats, och avslutat arbetet utan att säga något till kunden. Big no-no...
Tack för alla svar, blir en trevlig konfrontation ikväll då
Klicka här för att svara