1 549 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Tillskjutande fukt och nivell...
Håller på att renovera gillestugan, uppreglad trägolv original, nu är allt utrivet, kutterspånet var blött fläckvis vid två utav ytterväggarna.
Har haft det stått "naket" i cirka en vecka, och noterade nu vid det mildare vädret, och den kraftiga snösmältningen, att fukten minst sagt är tillskjutande, det blir blött på tre ställen i gille stugan, vattnet ligger inte fritt på betongen, men man ser tydligen att det är mörkare och den känns blöt.
Min tanke är att snickra ihop ett eget nivell, med plastdistanser och träreglar på det, ventilera med mekanisk ventilation.
Gillestugan är nedsänkt, jämnnfört med resten av källaren, cirka 15 cm. Så det är fullt förståeligt att vattnet letar sig in där. Huset är från -73, likaså dräneringen... Den kanske lättaste lösningen, är att dränera om. Men, just nu finns det inte alls utrymme i ekonomin för det ingreppet. Det skulle heltenkelt sätta oss på pottkanten. Dräneringen ligger 5-10 år bort i planeringen.
Min tanke med det hemmasnickare nivellgolvet är att få en lösning som fungerar för stunden.
Men frågan är om den är tillräcklig för fukten ? Det kommer inte att finnas något organsikt material som fukten kan reagera med, utan i min värld kommer den bara ligga där, och ventileras bort...
Åsikter ?
Har haft det stått "naket" i cirka en vecka, och noterade nu vid det mildare vädret, och den kraftiga snösmältningen, att fukten minst sagt är tillskjutande, det blir blött på tre ställen i gille stugan, vattnet ligger inte fritt på betongen, men man ser tydligen att det är mörkare och den känns blöt.
Min tanke är att snickra ihop ett eget nivell, med plastdistanser och träreglar på det, ventilera med mekanisk ventilation.
Gillestugan är nedsänkt, jämnnfört med resten av källaren, cirka 15 cm. Så det är fullt förståeligt att vattnet letar sig in där. Huset är från -73, likaså dräneringen... Den kanske lättaste lösningen, är att dränera om. Men, just nu finns det inte alls utrymme i ekonomin för det ingreppet. Det skulle heltenkelt sätta oss på pottkanten. Dräneringen ligger 5-10 år bort i planeringen.
Min tanke med det hemmasnickare nivellgolvet är att få en lösning som fungerar för stunden.
Men frågan är om den är tillräcklig för fukten ? Det kommer inte att finnas något organsikt material som fukten kan reagera med, utan i min värld kommer den bara ligga där, och ventileras bort...
Åsikter ?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Min erfarenhet är också den att när fukten kommer utifrån då vet man att den kommer utifrån. Att en dränering från -73 är dålig behöver man inte gräva för att konstatera. Man kan leva ganska länge med dåliga dräneringar utan att det blir stora problem. När det väl börjar rinna in vatten beror det nog ofta på en spricka i källargrunden eller ett brott på något dagvattenrör eller något liknande. När man skall dränera om skall man göra det ordentligt, med isolering, platonmatta osv. Ett annat fuktproblem i en Gillestuga kan uppstå när rummet håller rumstemperatur under längre tid. Då kan vattenånga i varm rumsluft kondensera i betongen.
Ett upphöjt ventilerat golv av Nivelltyp borde vara en bra lösning på fuktproblemen, oavsett hur de uppstår. Se till att det går att inspektera utrymmet under golvet. Börjar det forsa in vatten däremot, måste du göra en akuttätning på något sätt.
Ett upphöjt ventilerat golv av Nivelltyp borde vara en bra lösning på fuktproblemen, oavsett hur de uppstår. Se till att det går att inspektera utrymmet under golvet. Börjar det forsa in vatten däremot, måste du göra en akuttätning på något sätt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, det måste du åtgärda. En äldre typ av källarkonstruktion som var vanlig även -73 är källarväggar av murad betonghålsten som står på gjutna sulor, kanske 60 cm breda. Mellan väggarna har man gjutit en oarmerad ganska tunn betongplatta. Betonghålstenen är putsad på båda sidor. På utsidan, från marknivån ner till sulans överkant, har man strukit varmasfalt. Stämmer den beskrivningen? (Det som du kan kolla alltså...) Går det att se hur vattnet tagit sig in?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror inte det är ett allmänt dräneringsproblem. Jag tror att det finns en koncentration av vatten på utsidan av något skäl, som sedan letar sig in i en eller flera fogar som är dåligt fyllda med bruk. Försök att lokalisera läckan. Nu är ändå inte rätt tid att fixa dränering. Särskilt inte i Värmland, med snö och tjäle.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är alltid bäst att veta orsaken! Det stämde lite med min teori i alla fall. Lycka till!
Klicka här för att svara