Hej!
renoveringen av kök har nått momentet golvläggning och vi har inhandlat marmor (ej klinker utan riktig marmor). Vi skulle vilja rådfråga om ett par saker innan vi påbörjar.

Förutsättningar
Ytan är ca 20 kvm och ansluter öppet (utan vägg) mot vardagsrum där parkett skall läggas. Ytan i köket är flytspacklad. Plattorna är måtten 1x2 fot dvs 30,5 x 61cm och är helt släta (inget gipp om man lägger dem rygg mot rytt) och är även släta under. Vit flytfix samt typ "Easy level-system" kommer användas. Stenen kommer läggas i rummets längsriktning vilket kommer stämma med hur parketten kommer läggas.

1. Var är rätt storlek på fixkam för uppgiften? 10mm fyrkant tillräcklig eller behövs större?
2. Man brukar centrera ett stengolv i rummet men då vi har öppet avslut mot ett parkettgolv i vardagsrum önskar vi gärna råd om vi skall arbeta med hel sten in mot vardagsrum eller om vi fortsatt ska centrera stengolvet i köksutrymmet.

Tusen tack för inspel.

T
Hade kört med hel platta mot parkettgolvet men man får ju mäta så att det inte blir för liten bit på andra sidan rummet, kommer kanske under köket och då kvittar det ju.

Personligen kör jag med 12,5 mm fixkam samt bakstryker plattan med baksidan på fixkammen men det funkar med 10:ans kam också..

• Gilla
magnuss
  • Laddar…
Tack för svar! Mycket uppskattat.

Har du några förslag om hur jag planlägger läggningen så att jag får ett korrekt avslut utan att behöva kapa?

Känns som att istället för att börja lägga längst in i rummet bör jag bryta alla regler och börja längst ut i hörnet mot hall respektive vardagsrum för att slippa att hamna i en sits där det för en förstagångsläggare slutar med att längskapa stenen i alla fall.

Jag har räknat på bredd och får 2/3 sten vid väggen på andra sidan så det ska fungera. På längden blir det väl si och så med ca 10 cm smattar men dessa hamnar under bänk så de kommer ingen titta på så länge man inte bygger om hela köket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.