Har en del slipdamm på undergolvet, ska nu lägga foam och parkett. Det står i läggningsinstruktionerna att man bör dammsuga underlaget noggrant med industridammsugare innan läggning. Anser ni det nödvändigt? Underlaget är torrt och plant men med en viss beläggning av slipdamm. Man blir vit om man sätter sig på golvet så att säga :) Har rengjort med sopkvast men vill inte använda egna dammsugaren och förstöra den.

Hur noggrann måste man vara och vad kan konsekvenserna bli?

L
Nästan kliniskt rent underlag , inga knoppar eller ränder , parketten kan bli ojämn

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Din vanliga dammsugare klarar det, så känsligt är det inte om du använder bra kvalite på påsarna. Däremot så kan påsen sättas igen ganska snabbt så släng den efter att du dammsugat dina betonggolv.

Våttorka istället för att dammsuga. Sen spelar inte damm någon roll. Det viktigaste är att det inte är skräp eller ojämnheter som är så stora att inte foamen kan svälja dom.

H HybrisArne skrev:
Har rengjort med sopkvast men vill inte använda egna dammsugaren och förstöra den.
Det här med att dammsugare tvärdör om de utsätts för en aning slipdamm är enligt min mening en forummyt. Stämmer din beskrivning och dammsugaren avlider är det nog ändå dags för ett utbyte.

Sen menar jag inte att en vanlig hushållsdammsugare är lämplig för "skivskarvslipning" av ett helt hus, men då pratar vi också om helt andra volymer slipdamm Min starka rekommendation är att du dammsuger. Lite damm spelar i och för sig ingen roll men du kan även suga bort större skräp som du kanske inte märker annars.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.