Hej!
Kommer att dra in en sak in i lägenheten som väger cirka 300kg (statisk belastning) och som kan gå upp mot 400kg när jag själv står på den (kommer att vara där i flera timmar i sträck, men inte hela tiden). Föremålet ligger på 1m². Det kommer att ligger i hörnet.

Min lägenhet är otroligt lyhört, huset har träbjälklag med råspont under parketten med sand/jord i mellanbjälklaget. Lägenheten har två slags väggar från min gissning, en är betong, den andra är något om man springer tillräckligt snabbt in i, så kanske man kan komma igenom den (plaster? Jag hör min granne snarka genom denna). Byggnaden är byggt 1938. Golvet i min lägenhet är inte jämn, den sjunker lite här och där.

Se bifogade bild för förklaring min planlösning samt väggarna. Hur vet jag att det är betong eller ikke? Det vet inte jag egentligen men jag knackade på dem och betong väggarna är väldigt hårda och ger en typisk betong ljud ifrån. Röda boxen är där jag vill att föremålet ska sitta.

Så min fråga är, eftersom jag ser överallt att 200kg/m² verka vara en standard, jag borde fördela punktbelastning över en större yta.

- Vilken typ av panel ska jag ha under?
- Hur tjockt ska panelen vara?
- Ska mitt föremål ligger precis i mitten eller gör det inget att det ligger lite mer mot hörnet?

Om ni har något att att tillägga kör på!

• Planlösning av lägenhet med markerat hörn där tungt objekt ska placeras; gröna linjer för betongväggar och svarta för andra väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.