Golv
Maer81: Lite svårt att se på de första bilderna insåg jag, elpatronen står på en lägre nivå än det övriga golvet. Se bild
Pär Karlsson: Hej Tackar för de svar jag fått, jag tror det lutar åt att byta ut det, då det är 2 nivåer på ett ställe i rummet (dom innan har tydligen rivit en vägg till ett annat rum med annat golv och tjockare golvspån), så jag får helt slätt golv. En fråga till jag funderar på, detta rum är entrévåning, men vi har källare under. I dagsläget är det kutterspån som isolering i golvet.
Willewonka: Går det att få loss i oskadat skick, testa att lägg ut på facebook marketplace. Nytt går väl iaf på ca 7000kr så 2000kr tycker jag de kan va värt. Är de ingen som nappar sänk till 1500 sen till 1000. 100kr/kvm blir ju ändå 2400kr och då får man något billigt från Ikea.
myrstack: Körde spårat golvspån från beijers med uponors 17mm slang. Skruvlimmat tvärs över bjälklaget enligt anvisningarna och kortskarvarna behöver inte placeras med kottling under. Bara att skippa fundera på var man kan skruva tjänar man mycket tid på vid läggningen vilket jag tycker är ett gissel med slang i gles under spån.
BirgitS: Med att lägga golv i rummets/ljuset riktning menar man alltså att längden på brädorna ska vara som pilen pekar så att skarvarna syns så lite som möjligt, vilket i sin tur innebär att själva läggningen börjar på långsidan av vardagsrummet. I KLK kommer man att se så lite av golvet att det inte spelar någon som helst roll. I PASS. lägger du i samma riktning som angränsande rum
C.Lundin: [citat] Primer är lite överkurs när du lägger i ett spår på det sättet, men visst är det aldrig negativt. Jag ser egentligen inga fördelar med att spackla kontra gjuta med lite finbetong.
MoggeS: [citat] Har redan skruvlimmad [citat] Kan vara en väg att gå, får kolla upp det. Tack för tipset.
MoggeS: [citat] Är i liknande sits som du var med att behöva lägga parketten längs med. Hur gick det för dig? La du någon board och hur blev resultatet?
Hjulius: Hej, Xps använder man där det är risk för fukt och eps i torrare miljöer. Eps fungerar bra att isolera golv med. S80 skivan har tryckhållfasthet 24 kPa vilket motsvarar en jämn belastning på 2,4ton/m2. Golvvärmeskivor är tillverkade i S80 kvalitet så det räcker säkert för er också även om ni bara ska ha 30mm isolering. Har dock inte koll på ifall det finns något lägsta
Torkad gubbe: det ser ut som om det har använts något starkt rengöringsmedel eller verktyg (typ grön scotch brite) som då har tvättat bort ytbehandlingen. om det är naturoljat så kan du prova att olja in partiellt på detta område samma sak gäller om det skulle vara hårdvaxoljat. är det däremot lackat så är det svårt att göra det snyggt och den lättaste lösningen brukar vara att slipa av och
Torkad gubbe: [citat] Eftersom golvet du vill kapa är 10mm så har det inte någon som helst betydelse för bärighet. Enda anledningen till att behålla är som upp pallning av vägg. Jag hade tagit feinen (multiverktyget) och kapat bort utstickande del av brädan
Rostig_9000i_-88: Om man bara naglar fast med några stift med dyckertpistol så går det ganska lätt att få bort listen igen. Hade jag varit du i detta läget så hade jag gjort så, fast jag hade nog tagit tjuren vid hornen och bytt golvet samtidigt som målningen för då hade jag även sluppit täcka golvet.
A-Man_08: Har den bara släppt eller går den att dra bort helt? Om den går att ta bort så hade jag gjort det.
Volatyle: Men dåså! Då kör jag från dörrfodret och "ner" - bllir betydligt enklare på sista plankan då.
dollarone: Vad är acceptabla avvikelser i golvnivå mellan olika rum? Vi har köpt en totalentreprenad och golvnivån varierar med c:a 20 mm mellan olika rum. Det ser ok ut när det är olika material, typ klinkers och heltäckande matta men klinkers till klinkers är ju inte särskilt snyggt. Ibland har vi valt att inte ha dörrar utan enbart öppningar. I besiktningshandboken står det 5 mm som
Jontha: Tack för alla svar. Känns mycket bättre nu. Har lagt klart spånen och hela ytan känns väldigt stark och stabil - ingen svikt någonstans. Vattenpasset har aldrig sett rakare ut. Skulle tydligen gå att skarva mellan reglar, men jag stärkte upp med kortlingar på alla de platser (två stycken) som uppkom. Kommer lägga parkett uppe på så det tillkommer en del styvhet där. Limma fodren i
Diman: Thomas - ja, jag tycker också golvet är fint, det är därför jag undrade om kan vara en idé att sälja det, så någon kan återanvända det, istället för bara att slänga. När man går så svajar det och gnisslar på många ställen, jag kommer också byta planlösning helt - flytta väggar och byta plats på badrum och kök. Avloppet är jag osäker på, ska ha en spolkille som kommer
murgröna: Vi är trötta på sjöstenen och skulle vilja lägga ett lager av puts ovanpå. Tänkt material finbetong ca 2 cm. Tacksam för förslag på bättre val
Huddingebo: Jag lade klinker på mitt mellangjutna betonggolv från 1946. Ingen isolering alls under. Jag har en golvbrunn i mitten och har enbart lite tätmembran ca 30c runt brunnen annars inget och det fungerar hur bra som helst. Primade betongen och lade klinkers rätt på betongen. Den var full av småsprickor lite här och där men reultatet nu 6år senare är som nytt.
Tobiasalstrom: [citat] Tack Birgit! Ska kolla på tarkett, ska nämligen lägga in ngt liknande i en annan del av huset!
BirgitS: Ja, valnöt är ett dyrt träslag. Du har väl sett att Kärs har fanerade golvsocklar också: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/byggmaterial/socklar-och-lister/golvlister-och-golvsockel/golvsockel-kahrs-faner/p-427156-425587 Jag ser att Barlinek har golvsocklar som de kallar för Valnöt i alla fall https://www.barlinek.se/produkter/golvlister/
Per i Hamrånge: [citat] Det du föreslår är någon sorts blandning av ett ventilerat flytande golv och ett upphöjt golv (typ Nivell golv). Välj det ena eller det andra. Mekanisk ventilation avgörs av hur mycket fukt det finns och om den i så fall måste ventileras bort mekansikt. Jag är tveksam till ett 25mm furugolv (massivt trä?) direkt på platon matta. Ett sådant golv skall normalt skruvas fast i
KnockOnWood: Välkommen till Bygga Hus-forumet! Jag skulle absolut behålla golvet, tycker att det är mycket fint! Behandling? Slipa med 80 - 120 papper och sedan 2-komponentlack flödigt anbringad. Och slipat med handslip, ingen stor golvslip. Men det är väl inget problem då ytan är rätt liten. Men varför golvvärme? Är inte det overkill i ett litet kök?
Per_Eriksson: Snabbt o enkelt, finbetong på säck från byggvaruhus, blanda o häll i och jämna av. Följ instruktionerna på påsen. Lite mer seriöst, borra i några amreringsjärn i kanterna mot det gamla golvet, typ 6 eller 8mm och sen ett nät. När man hällt i betongen kan man "gunga" upp finmaterialet eller "grädden" till ytan och få en riktigt fin yta.
Anonymiserad 238717: Använd en iphone annars och appen "measure" (apples egna).
hempularen: Vi har en liknande lösning. Huset är byggt 1931 med betongbjälklag mot källaren. En tidigare ägare byggde om huset kraftigt 1976. I tamburen lades då ett rosa marmorgolv. I samband med vår ombyggnad kunde jag konstatera att de hade lagt ca 60mm sand på betongbjälklaget, ett lager frigolit, och gjutit med något ca 20mm, och så 20mm marmor på det. Det var väl knappast flytspackel då
Raskus: Hej Behöver fräscha upp ett betonggolv, främst få det mer lättstädat. Vilken produkt tror ni mest på? Nordsjö nuretanolja för 844 kr/10liter https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/malarfarg-och-tapet/olja-och-bets/ovrig-olja/dammbindning-nordsjo-professional-nuretanolja-10-l/p-733793?gclid=Cj0KCQjwpavpBRDQARIsAPfTwiy22CYoMdJeuG2BNBwlsbMl5TStqylFehzIfa36avKOFnQIGofhYmsaAlIpEALw_wcB
Anonymiserad 173289: Jo, men trögheten är ofta så stor att systemet inte hinner med snabba temperaturomslag, som vi brukar ha vår och höst, tex. -10 en dag och +1 dagen efter osv. Men visst, med temperaturmätare och styrning mot väderprognos kan man komma långt. Ska tillägga att jag har erfarenhet från nybyggda hus där man helt enkelt gör så att man ventilerar bort värmen om temperaturen ute stiger för