10 582 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
Behandling av furu/grangolv - behöver råd
Brädorna är inte helt platta, utan mitten av varje bräda sticker upp högre. Därför slipade jag ner mitten mer än kanterna.
Gubben som bodde här innan oss var en fuskbyggare.
Går det att fixa eller inte?
Tror jag chansar och köper vit hårdvaxolja så kanske det eländiga inte blir så framträdande...
Gubben som bodde här innan oss var en fuskbyggare.
Går det att fixa eller inte?
Tror jag chansar och köper vit hårdvaxolja så kanske det eländiga inte blir så framträdande...
Provade skura med svamp och rengöringsmedel.
Förstår inte varför det ser så mjölkigt ut. Är det pigmenten från vitluten eller? Skulle man ta bort ALLT det vita innan man drog på hårdvaxoljan? I så fall så stod det inget om det.
Nu ger jag upp och ska leta efter någon stor snygg matta.
Massa tid, arbete och pengar man kunde ha sparat, för att få ett fulare golv än det var från början.
Kommer bara jobba med laminatgolv i framtiden.
Förstår inte varför det ser så mjölkigt ut. Är det pigmenten från vitluten eller? Skulle man ta bort ALLT det vita innan man drog på hårdvaxoljan? I så fall så stod det inget om det.
Nu ger jag upp och ska leta efter någon stor snygg matta.
Massa tid, arbete och pengar man kunde ha sparat, för att få ett fulare golv än det var från början.
Kommer bara jobba med laminatgolv i framtiden.
Jag gissar att du hade behövt slipa ner golvet ordentligt med maskin. Gissar att fläckigheten beror på att träet sugit väldigt olika mycket olja beroende på hur mycket som slipats bort. Förstår att det är grymt frustrerande men klickgolv är ju inte roliga i jämförelse med riktiga trägolv. Tänk på att vi är många som misslyckats kapitalt med olika saker inom bygg pga att man (oftast) är nybörjare på många saker man tar sig an.
Jag hade garanterat slipat ner allt mer om jag haft en bra maskin. Nu satt jag på knä i 2 veckor och slipade med en liten handhållen maskin.
Luten såg fin och jämn ut.
Nåtningen gick bra och över förväntan.
Allt såg bra ut ända tills hårdvaxoljan kom på.
Och nu känns det som allt jobb varit helt i onödan, så jag är urförbannad.
Laminatgolv är åtminstone fina och förutsägbära. Dessutom hållbara.
Just nu tycker jag riktiga trägolv är galenskap att ha om man har möjlighet att lägga ett klickgolv istället.
Jag kan inte förstå charmen med ett mjölkigt, fläckigt och ojämnt golv, nej.
Aldrig mer säger jag bara.
Nu har jag fått lov att beställa 2 stora (och dyra) mattor att slänga över skiten. Så man åtminstone kan vara i rummet.
... Och slippa kommentaren "vad har hänt med golvet?"
Luten såg fin och jämn ut.
Nåtningen gick bra och över förväntan.
Allt såg bra ut ända tills hårdvaxoljan kom på.
Och nu känns det som allt jobb varit helt i onödan, så jag är urförbannad.
Laminatgolv är åtminstone fina och förutsägbära. Dessutom hållbara.
Just nu tycker jag riktiga trägolv är galenskap att ha om man har möjlighet att lägga ett klickgolv istället.
Jag kan inte förstå charmen med ett mjölkigt, fläckigt och ojämnt golv, nej.
Aldrig mer säger jag bara.
Nu har jag fått lov att beställa 2 stora (och dyra) mattor att slänga över skiten. Så man åtminstone kan vara i rummet.
... Och slippa kommentaren "vad har hänt med golvet?"
Klicka här för att svara