Jag har precis börjat lägga ett marmoleum click-golv. Det står överallt att det ska vara så enkelt att lägga. Men det bara trilskas med mig.
Jag använder de små plattorna 30x30 cm och lägger dem hörn-i-hörn. Första raden är inga problem. Det är ett ganska smalt rum på det blir 8 plattor på bredden. Andra raden påbörjas med att första plattan läggs fast i första raden, inga problem.
Men sen då? Enligt läggningsanvisningen ska sedan nästa platta i andra raden clickas i första plattan i andra raden och sedan knackas fast i första raden. När jag gör det flyttar sig plattorna i första raden. Den platta jag slår emot förskjuts mot de andra så att första raden inte längre är rak. Jag har klossar mellan vägg och plattor. När jag försöker knacka plattorna på plats så här tycker jag dessutom bara att det där som är själva klick-systemet, spåren i plattan, går sönder.
Vad gör jag för fel??
Jag använder de små plattorna 30x30 cm och lägger dem hörn-i-hörn. Första raden är inga problem. Det är ett ganska smalt rum på det blir 8 plattor på bredden. Andra raden påbörjas med att första plattan läggs fast i första raden, inga problem.
Men sen då? Enligt läggningsanvisningen ska sedan nästa platta i andra raden clickas i första plattan i andra raden och sedan knackas fast i första raden. När jag gör det flyttar sig plattorna i första raden. Den platta jag slår emot förskjuts mot de andra så att första raden inte längre är rak. Jag har klossar mellan vägg och plattor. När jag försöker knacka plattorna på plats så här tycker jag dessutom bara att det där som är själva klick-systemet, spåren i plattan, går sönder.
Vad gör jag för fel??
Klicka ihop en hel rad och sätta fast var det första jag testade. Det gick inte alls.
Läggningssats?? Aldrig hört talas om detta.
Fick löst det genom att knepa och knåpa lite. För att göra det hela svårare har jag lite vinklar och vrår som måste figursågas. Jo, envis är jag. Nu har jag bara halva golvet kvar.
Läggningssats?? Aldrig hört talas om detta.
Fick löst det genom att knepa och knåpa lite. För att göra det hela svårare har jag lite vinklar och vrår som måste figursågas. Jo, envis är jag. Nu har jag bara halva golvet kvar.
Fick låna en läggningssats av golvfirman, en kil i rätt vinkel som gör att golver enkelt klickar i när man lägger efter anvisning, en och en. Underlättade mycket, blir det inte rätt vinkel så "hoppar golvet ur".
Har en del kakelugnar, mycket såga och trixa här med...
Har en del kakelugnar, mycket såga och trixa här med...
Där ser man. Jag beställde mitt golv hos min färg-golv-tapet-kakel-butik och har inte hört ett ord om att det ska finnas någon sorts läggningssats.
Hur som helst, den där envisheten kommer väl till pass i sådana här lägen. Golvet är klart och jag är lite lyckligare
Dock saknas det fortfarande tapeter på väggarna :blushing:
Hur som helst, den där envisheten kommer väl till pass i sådana här lägen. Golvet är klart och jag är lite lyckligare
Häftigt! Du vågade ta ut svängarna mer än migMajjijann skrev:Där ser man. Jag beställde mitt golv hos min färg-golv-tapet-kakel-butik och har inte hört ett ord om att det ska finnas någon sorts läggningssats.
Tvåmansjobb ! Jag (+100 kg) stod på lagda plattor och sambon klickade först i fria sidan för att sen slå fast sida två med en spill bit som mellanlägg. Vid väggarna en bred kofot i stället för att knacka. Stod inte jag på plattorna stack det direkt. Blev kanon men utställningsgolven vi har sett har alla glidit !
Jag la vårt själv. Måste haft tur eller är det enklare med stora plattorna...slaskman skrev:Tvåmansjobb ! Jag (+100 kg) stod på lagda plattor och sambon klickade först i fria sidan för att sen slå fast sida två med en spill bit som mellanlägg. Vid väggarna en bred kofot i stället för att knacka. Stod inte jag på plattorna stack det direkt. Blev kanon men utställningsgolven vi har sett har alla glidit !
Drar upp den här gamla tråden istället för att starta en ny!
Är precis i startfasen att lägga 24 kvadrat Marmoleum Click I köket och har lite funderingar.
Rummet är 5x5 meter så när jag ska lägga plattorna blir det ju väldigt långa rader. Första stycket kan jag ju lägga 4-5 plattor i bredd och sen rummet ner. Men sen blir det svårare. Jag måste klicka i en hel rad åt gången. Eller har jag fattat fel? Provlade två paket och det verkar ju som att som att själva noten och fjädern bara passar på ett sätt?
Är precis i startfasen att lägga 24 kvadrat Marmoleum Click I köket och har lite funderingar.
Rummet är 5x5 meter så när jag ska lägga plattorna blir det ju väldigt långa rader. Första stycket kan jag ju lägga 4-5 plattor i bredd och sen rummet ner. Men sen blir det svårare. Jag måste klicka i en hel rad åt gången. Eller har jag fattat fel? Provlade två paket och det verkar ju som att som att själva noten och fjädern bara passar på ett sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det viktiga är som de andra skriver är att få vinkeln rätt.
På denna filmen så använder de installationskittet där man får med en trävinkel. Det underlättar säkert, men det går som sagt bra utan när man lärt sig rätt vinkel
https://www.youtube.com/watch?v=t4oHqGiWqXE
På denna filmen så använder de installationskittet där man får med en trävinkel. Det underlättar säkert, men det går som sagt bra utan när man lärt sig rätt vinkel
https://www.youtube.com/watch?v=t4oHqGiWqXE
La ett sådant golv för 2 år sedan, tror jag klickade i den första plattan i rad två, sedan vinklade upp och la under en kil och klickade i platta två, vinklade upp ett och två och la kil under tvåan sedan tre osv, kanske inte rätt sätt och lite mer pill, med det blev kanon.
Tänk bara på att lägga distanser i skarven mellan varje platta mot vägg, annars finns risken att en rad blir förskjuten när du knackar!
Tänk bara på att lägga distanser i skarven mellan varje platta mot vägg, annars finns risken att en rad blir förskjuten när du knackar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder