Golv
Fotografen: [citat] Behållit Höganäsklinkern. Den håller länge än.
b8q: [citat] Tack! Jag håller med om - eftersom ni nu inte gillar golvet - att det bästa är att lägga ett nytt ovanpå. Det näst bästa är att skänka bort det så att det kommer till nytta. Själv är jag inte spekulant, jag har gjort de golv jag behöver.
PB87: Håll koll på fukten i betongen innan ni limmar ner parketten. Tar väldigt lång tid för dagens betongen att torka ur... mvh
David Bloom: Jag tänkte renovera mitt kök . För 25 år sedan lade jag elvärmeslingor och en tjock höganäsklinker ovanpå. Dessa brunoranga klinkers känns tråkiga idag och när jag ändå ska ut med skåp och hyllor så vill jag ha en ljus klinker. Min fråga är om jag ska lägga en ny klinker ovanpå och behålla befintlig värmekabel eller om jag lägger ny kabel och kopplar bort den gamla. Frågan
Manfreds: Kul! Tycker du gjorde helt rätt att få det fixat ordentligt. Kommer bli skitsnyggt nu!
Manfreds: Hehe, är absolut ingen expert men det är vanligt i äldre lägenheter som din. Snyggt är det ju alltid iaf.
Anders & Ming: Har nu lagt i en del av garaget och det har gått bra!! den delen är på 70 kvm. Bara ryggen som spökar ;) [bild]
Rebecca124: Nja ingen skillnad men vi har slipat och lutat golv men blev inte nöjda så slipade om några år senare och såpskura det istället.
GoC: [citat] Nej inte alls. Var högsta mode vid grupphusbebyggelse att bygga ”lecagrund” Dvs. Isoleringen utgörs av ett lager Leca. Enda problemet med dom var när man byggde på vattensjuka gamla åkrar, som också var populärt. Högt ligga de dränering eller ingen alls och det visade sig att Lecan inte var kapillärbrytande. Resulterade i att vissa hus blev fuktskadade, oftast förtvålades
S_B_O: Jag trodde inte jag skulle kunna få bort plasten från undersidan, men det gick bra. Dessutom kan jag på ena sidan trycka ner dem från andra sidan väggen där jag öppnat upp. Nu blir bara det trixiga att få till golvet där rören kommer ner vertikalt, eftersom böjen påbörjas för tidigt, så att säga. Men där tänkte jag fräsa plattorna från undersidan för att tunna ut dem precis i
liz1981: [citat] Dessvärre inte. Han envisades med att han inte kunde ge en säker offert. Borde dragit öronen åt mig redan då.
Hamlet2009: Jag har betonggolv i källaren och ska nu lägga tarkettgolv i källaren och det känns i sig inte konstigt då jag gjort ett rum redan men här handlar det om källargången och golvet slutar med en sned klack vid ytterdörren. Detta gör att det kommer att bli ett konstigt avslut med golvet. Runtom väggarna kommer det ha sättas upp fotlister men det går inte vid dörren. Nu har fått rådet
tergo: flytande golv lumppapp +12mm golvspånskiva hellimmade i skarvarna och ingen skruv är där knarr i befintliga golvet så får det åtgärdas innan du lägger det nya
CillaVåg: [citat] Hej! Är ni nöjda med ert golv från Rappgo? Valde ni Douglas? Vilken behandling?
BirgitS: Det bör vara slipbart om det inte är några hack på 3 mm som du vill slipa bort. Ett fanérgolv är bara 7-8 mm tjockt totalt.
Blund: 1: Ja, Men golvärmeslangen är av plast så det spelar mindre roll vars du lägger den. Så länge som elvärmen är överst. 2: Staga upp betong/flytspackel 3: Regla 300c/c om du skall ha klinker. 600c/c fungerar annars. Men här finns många variabler att ta i aspekt. Grundregel för många golvvärme leverantörer är att cc300 vid kakel, 600 vid matta. Sen finns det varianter med flytspackel
BirgitS: Så att: [citat] https://www.kahrs.com/globalassets/kahrs/consumer/documents/installation/woodloc/kahrs-installation-guide-w2g-se.pdf På sidan 15 bild 1 ser du hur kilarna läggs mot varandra för att man ska få rätt tjocklek.
Rabbithole: Sådet är alltså 36mm utrymme som skall fyllas ut. Parkett 14mm Underlagsfoam 3mm Golvvärme skiva+plåt 13mm Summa=30mm Då ska det till en skiva på max 6mm av något slag. 4 eller 6mm mdf tror jag på
Bea_E: Det är nog ett undergolv, ja! Vi valde att bortse från fläckarna, golvet är långt ifrån perfekt i övrigt så man kommer nog inte tänka så mycket på det. Men jo, det är ganska svajigt och ganska rejält på vissa ställen t.om. Men vi är lite osäkra på hur vi kan åtgärda det utan att behöva ta bort det.
MarkusT: I samtliga rum (utom badrum) i vårt hus har vi golv av typen "Asfaltplattor Dasab, färg: natur (svart) 250x250x20”. Texten hämtad från bygghandlingarna... Genom åren har vi polerat golvet noggrant med högkvalitativ golvpolish, men vissa partier har blekts av sol, vilket inte kan åtgärdas med polish. "Dasab-plattorna" säljes inte längre i Sverige och firman som la golvet (2005) har
Amaryllis92: [citat] Tillkommer moms med, så totalt för 22 m2 golv blev det 15000kr...
jimbomas: Satte exakt den listen putte22 la in en bild på mellan två golv som hade nivåskillnad, skippade metallskenan och limmade med PL400, sitter som berget och vart snyggt.
BirgitS: Fortfarande aktuellt? Det är lite svårt att begripa så en ritning och några foton vore nog bra.
Scsi: [citat] Hej. Polaren slipade sitt golv och fick det lackat för att få en så slitstark yta som möjligt. Enligt golvläggare som utförde arbetet blir golvet lite gulaktig efter några år när solen ligger och gassa på. Dock blev slut resultatet superbra.
heimlaga: Sedan gör det inte hela världen om golven är litet gula. Oljad gran ser ut sådär och även om färgtonen inte är sista modet just nu och kanske inte tilltalar i ett tomt rum brukar det se riktigt bra ut när rummet är möblerat. Fast man undrar ju vad det var för en gök som påstod att oljad gran inte ser ut sådär.......
Jarlsgård: Då svarar även jag såhär 4 år senare :crysmile: Vi valde att lägga laminat i samtliga utrymmen förutom våtrummen och sällskapsrummen (vrum, allrum) där det istället blev klinker respektive parkett istället :) Laminqtgolvet har ännu inte visat några tendenser på slitage, detta trots 2 små huliganer! Kan inte säga det samma om parketten i v-rummet som fått ta en hel del stryk
Lattjo-Snickaren: [citat] Åh sjutton! Ja i mitt fall måste det nog vara samma behandling. M a o: jag får verkligen hoppats att de tidigare ägarna inte var så dumma att lackade golvet RUNT möblerna. Hahaha
Annika Karp: Hej! Källargolv med plastmatta. Kan man lägga linoleum klick ovanpå? Fungerar det även om golvet "lutar lite uppåt" närmast väggarna? Är det bättre att rulla ut vinylmatta? Eller linoleum på rulle? Stort tack på förhand! [bild]