Jag håller på och lägger Forbo Marmoleum 30"30 diagonalt i hallen i vårt gamla hus.

Nu närmar jag mig slutet men har stött på ett problem i form av två elementrör som ligger nedfrästa i en spånskiva. Dessvärre sticker den ena upp några millimeter för mycket.

Jag har funderat på att fräsa ur golvplattan undertill för att kompensera från höjden, men det känns som en tveksam lösning. Det skulle kanske fungera okej på mitten, men ute vid väggarna höjer sig rören nog för mycket för att det ska vara möjligt.

Jag tänker jag behöver kalla in en rörmokare som kanske tillfälligt tar bort rören så jag kan skapa ett djupare spår, eller kanske kan byta till en annan dimension.

Men först undrar jag hur ni andra kreativa och duktiga människor skulle lösa problemet!

• Två kopparrör som kommer upp ur ett nedfräst spår i en spånskivgolv i närheten av en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elementrör som sticker upp från en spånskiva, omgivna av ett marmoleumgolv, med en del av ett trappsteg synligt.
    Skapa konto
  • Läggningsarbete av Forbo Marmoleum golv diagonalt med synliga elementrör och skor runtom.
    Skapa konto
  • Nedfrästa elementrör i spånskiva, varav ett rör sticker upp några millimeter, under pågående golvinstallation.
    Skapa konto
Räcker det om du tar bort resten av plasten runt röret?

Jag ska se under dagen om jag kan få bort plasten från undersidan.

Vad är det för kablar som ligger bredvid rören? Om det är kopplat 240 V på nån av dessa så måste det åtgärdas snarast!

G Gabbe1 skrev:
Vad är det för kablar som ligger bredvid rören? Om det är kopplat 240 V på nån av dessa så måste det åtgärdas snarast!
Bra påpekande, men kablarna är inte del av problemet. Den ena är en telefonsladd, och den andra går till en tempgivare .

S S_B_O skrev:
Jag håller på och lägger Forbo Marmoleum 30"30 diagonalt i hallen i vårt gamla hus.

Nu närmar jag mig slutet men har stött på ett problem i form av två elementrör som ligger nedfrästa i en spånskiva. Dessvärre sticker den ena upp några millimeter för mycket.

Jag har funderat på att fräsa ur golvplattan undertill för att kompensera från höjden, men det känns som en tveksam lösning. Det skulle kanske fungera okej på mitten, men ute vid väggarna höjer sig rören nog för mycket för att det ska vara möjligt.

Jag tänker jag behöver kalla in en rörmokare som kanske tillfälligt tar bort rören så jag kan skapa ett djupare spår, eller kanske kan byta till en annan dimension.

Men först undrar jag hur ni andra kreativa och duktiga människor skulle lösa problemet!
S S_B_O skrev:

Det kanske går att platta ut röret försiktigt, prisol är väl mjukglödgad.

Bästa svaret

Börja med att ta bort plasten även på undersidan. Sen kanske rören måste tryckas ner och fixeras med nånting så att dom ligger still och det blir plant ovanpå.

Jag trodde inte jag skulle kunna få bort plasten från undersidan, men det gick bra. Dessutom kan jag på ena sidan trycka ner dem från andra sidan väggen där jag öppnat upp. Nu blir bara det trixiga att få till golvet där rören kommer ner vertikalt, eftersom böjen påbörjas för tidigt, så att säga. Men där tänkte jag fräsa plattorna från undersidan för att tunna ut dem precis i böjen för att komma så nära det verikala röret som möjligt.

Tack för alla idéer! Nu är jag på banan igen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.