Hej på er,

Vi får ett Hjältevadshus levererat i mitten av november och jag håller som bäst på att planera min övervåning som man får färdigställa själv.

Bakgrund:
Det ligger 300mm masonitbalkar (Masonite Beams) i bjälklaget 60cc. Spännvidd ca 3800mm. Utöver detta levereras huset med 22mm (EJ LIMMADE) golvspånskivor. Det sitter en Nibe 730 som klarar av att driva upp till 200kvm och jag har tänkt installera vattenburen golvvärme även på ovanvåningen och bestämt mig för att köra på LK med 16mm slingor. Jag vill också skjuta till elgolvvärme i badrummet.

Det enkla vore att köpa spårade 22mm skivor och lägga ovanpå befintligt medföljande golv men jag är orolig för att jag kommer ångra resten av mitt liv att översta trappsteget blir för högt.

Min idé är därför: riva bort allt 22mm spån (utom i badrummet där jag vill ha högre bärighet) och lägga 22mm spårade skivor (vet att man kan fräsa och skulle gärna göra det men det tålamodet har inte vår småbarnsfamilj just nu...) istället med kortlingar vid vändningarna för slangarna. I badrummet hade jag tänkt lägga slang och elslingor och naja fast i ett tunt armeringsnät i ett första flytspackellager.

Finns det något bättre sätt?

Annars följer mina frågor här:
1. Kan man naja slang under armeringsnätet och lägga elkabel ovanpå nätet innan flytspackling? Tar slangen skada av att ligga under armeringen? Varför jag frågar är för att det inte känns 100 att lägga ihop slang och elvärmekabel.

2. Fyller armeringsnätet någon funktion mer än att hålla min slang och kabel på plats?

3. Om jag river ut originalspån och lägger spårade skivor även i badrummet, kommer det hålla för vikterna som blir i ett badrum? Om jag reglar upp till 30cc istället?

Tack på förhand!

1: Ja, Men golvärmeslangen är av plast så det spelar mindre roll vars du lägger den. Så länge som elvärmen är överst.
2: Staga upp betong/flytspackel
3: Regla 300c/c om du skall ha klinker. 600c/c fungerar annars. Men här finns många variabler att ta i aspekt.
Grundregel för många golvvärme leverantörer är att cc300 vid kakel, 600 vid matta.
Sen finns det varianter med flytspackel av viss typ och stadighet till cc 600 också..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.