Golv
Annika Karp: Hej! Källargolv med plastmatta. Kan man lägga linoleum klick ovanpå? Fungerar det även om golvet "lutar lite uppåt" närmast väggarna? Är det bättre att rulla ut vinylmatta? Eller linoleum på rulle? Stort tack på förhand! [bild]
Alex_M: Ett av sommarens många projekt är att komma till rätta med fuktproblem i en del av källartaket som även fungerar som terrassgolv. Efter avlägsnande av gammal fuktspärr, klinker etc. kvarstår en ganska ojämn betongyta på ca 4 x 4 m med en lutning ut från huset på ca 1 cm/m. Planen är att lägga takpapp, alternativt någon typ av fuktsäker balkongmatta på underlaget och trall
Dunderkvarnen: Har köpt ett hus från 1958 med väldigt knarrande trägolv som jag vill åtgärda. Det knarrar överallt och speciellt nära skorstenen där det måste ha trängt in vatten någon vinter, golvet är nött och vågigt där. Vad jag kan se är det spikat massa smala bräder på bjälklaget, sen en tunn masinit och sedan golvet. Ser inga spikar utan det verkar bara ligga ovanpå. Frågan är då
Sonikku: Det går utmärkt att lägga spån, gips och sedan klinkers direkt ovanpå i torra utrymmen. Det skall vara 12,5mm fibergips eller liknande. Gipskivan skall skruvas och limmas fast mot spånskivan.
lopec: Kan ni göra rivningen av den gamla själva så sprara ni några arbetstimmar där oxå..
tombe691: inga tips om korslagda reglar?
Tihali: Tack för rådet. Golvspånet sviktar betänklig på flera ställen. Vi la ett laminatgolv på plastmattan för 15 år sedan och det brukar lukta rejält illa av plastmattorna när man tar bort laminatgolv från dem. Tanken var att skära mattan i delar och sedan sätta sänksågen i själva spånet under så sliter vi inte så mycket i mattan. Jag ska kolla var jag kan skicka in asbestprov.
Robert-san01: [citat] 2,4 brukar vara standard. 2,5 tillval (väldigt vanligt på ny prod) och upp mot 3m förekommer.
platon1980: Fanns knappt någon armering, kapade några centimeter av ett järn som låg mot röret bara, men ska köpa ett järn och borra in och vika ner på några ställen, primer absolut. Men då får det bli grovbetong, tack.
Peter2400: [citat] Enklast är att köra med piggroller, innan det stelnat Små, och då menar jag små, ojämnheter går att ta med en vanlig slipmaskin och bra papper. Men jag hade nog hyrt en riktig maskin.
Klaraem: Hej! Gillar verkligen golvet men framförallt vilka snygga partier ni har, var har ni beställt de ifrån? Mvh Klara
hempularen: Som sagt det finns många fler möjliga fel än de jag skrev om, men de är rätt vanliga. Ansvaret strikt formellt, tror jag är väldigt svårt att reda ut, om det inte täcks av garantier. kan man påvisa byggfusk, som att plattsättning skett tidigare än tillverkaren anvisar, så tror jag att det ligger på byggfirman i 10 år. men om man ex. tänker sig att det beror på sättningsskador
Jag vill fixa mitt golv i mon källarlokal. Nu är det plastmatta som jag river ut. Jag vill ha ett go
Magnus E K: Kan vara värt att tänka på att om plastmattan är från 1976 eller tidigare består undersidan ofta av asbestpapp. Även limmet som mattan är limmad med kan innehålla asbest.
Carulu: [citat] Ska kolla med de som säljer flytspacklet men absolut längre tid tar det. På ny platta är väl riktlinjen minst en månad men det här kommer ju inte vara lika tjockt. Blir dock rätt rejält mycket billigare så det kan det kanske vara värt :)
Husbyggaren85: Direkt som golv. Redan övervägt det och intervjuat en del husägare som är supernöjda. [citat]
jonaserik: Ett sätt att fördröja brinntiden något är att blöta ner golvet innan flyten läggs på, underlaget suger inte ur vattnet så fort då
Silver78: Hej. Jag skall ha plywood som undergolv för massivt trägolv. Varför plywood är helt enkelt för att man slipper bygga på höjden. Varje mm räknas. 15 mm istället för 22. Till frågan. Är det någon större skillnad i att använda spontad takplywood istället? Golv plywood verkar vara något som är svårt att få tag i. Var inne på Beijer Bygg som kliade sig i huvudet. Men takplywood
yehor: Kanske en dum fråga men jag köpte ett golv från Kährs tillsammans med deras olja "Satin Oil". Efter golvet var lagt använde jag en mikropmopp och en sprayflaska för att fördela oljan. Min teknik var att "gnugga" in oljan, på varje bräda gick jag upp och ned 6-8 gånger och använde en del kraft. Nyansen ändrades men upplever inte att oljan ger något skydd. På bygghemma hemsida står
Kristian Erik Tigersjäl: [citat] Det har du rätt i! Ganska simpelt.
Stefan N: Ja det lyckades faktiskt. Men det va lite mer pyssel att få ihop det än när man kör från rätt håll. Jag tog upp hela rader och behöll dom intakta tills jag la tillbaks det.
Stefan1972: Det lär nog inte frigöras mer asbestfibrer ifrån limmet än vad det normalt cirkulerar i luften ändå så jag tror inte du behöver oroa dig.
Feyin: [citat] Ok, tack för ditt svar. Var bara en tanke jag fick i min önskan att få ett enhetligt golv i hela huset :-)