Hej! Nu ska vi bryta upp och ta ut denna fina parkett. Det får mig att fundera på om det inte finns folk som kan ta ut parkett och sätta någon annan stans. Så man kan donera den. Känns oerhört slösigt att bara slänga.
 
  • Parkettgolv i fiskbensmönster redo för demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust parkettgolv i kvadratiskt mönster redo att tas upp för donation eller återanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klick eller limmat? Är det limmat så blir det ju bara skit.
 
Varför skall du över huvud taget bryta upp den fina parketten??
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Det finns folk som betalar för gammal stavparkett för att lägga i sina hus.Jag betalade själv 1000 kr för nöjet att åka ut till en gammal kåk i Bromma och riva upp ca 15 kvm ekparkett (varav jag lyckades rädda kanske 10 och använde 5-6 själv).
Delvis demonterad ekstavparkett på ett golv i en byggnad under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välbevarad gammal stavparkett i ek med glansig yta, lagd i fiskbensmönster i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så om du inte tänker ha den kvar (även om jag inte förstår varför), så lägg ut den ”på rot” på Blocket.
 
B b8q skrev:
Så om du inte tänker ha den kvar (även om jag inte förstår varför), så lägg ut den ”på rot” på Blocket.
För att den var sketful:thinking:

Verkar helt klart finnas en marknad för beg. parkett, ser annonser om detta titt som tätt.
 
BirgitS
Går det inte att lägga ett nytt golv ovanpå så att man räddar originalgolvet åt framtiden?
En framtida ägare (eller du själv om 20 år) kan ju uppskatta att ha något ursprungligt av en kvalitet som inte längre går att köpa.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att lägga ett nytt golv ovanpå så att man räddar originalgolvet åt framtiden?
En framtida ägare (eller du själv om 20 år) kan ju uppskatta att ha något ursprungligt av en kvalitet som inte längre går att köpa.
Bra poäng!
 
B b8q skrev:
Det finns folk som betalar för gammal stavparkett för att lägga i sina hus.Jag betalade själv 1000 kr för nöjet att åka ut till en gammal kåk i Bromma och riva upp ca 15 kvm ekparkett (varav jag lyckades rädda kanske 10 och använde 5-6 själv).
[bild] [bild]

Så om du inte tänker ha den kvar (även om jag inte förstår varför), så lägg ut den ”på rot” på Blocket.
Vad fantastiskt fint ditt golv blev!

Jag är inte alls förtjust i vårt, även om jag inser att det är ett fint golv som är värt att återvinna.
Jag har tänkt att donera det till någon händig återvinnare om någon vill komma och pilla bort inom det tidsspann vi har.
 
Annaeriksso Annaeriksso skrev:
Vad fantastiskt fint ditt golv blev!

Jag är inte alls förtjust i vårt, även om jag inser att det är ett fint golv som är värt att återvinna.
Jag har tänkt att donera det till någon händig återvinnare om någon vill komma och pilla bort inom det tidsspann vi har.
Tack! Jag håller med om - eftersom ni nu inte gillar golvet - att det bästa är att lägga ett nytt ovanpå. Det näst bästa är att skänka bort det så att det kommer till nytta. Själv är jag inte spekulant, jag har gjort de golv jag behöver.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.