M
Hej,

håller på att byta undergolv. Planen är att regla, lägga golvspånskivor och sedan parkett. Vill då att trösklarna täcker över parketten. Men hur löser jag det? Byta tröskel?

Den som sitter där idag har bara stöd i mitten och släpper i kanterna. Så här ser det ut:

mvh

• En tröskel som inte stöder kanterna på ett undergolv under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag har en kvartsstav mot tröskeln som döljer skarven. Ser snyggt ut och får en naturlig look.

M
Tack för svar!

Ja, det var just någon form av list jag vill undvika. Men går det inte att få till utan så får det bli så.

mvh J

Tröskeln ser väldigt grov ut, hur långt ner går dörren mot andra sidan? Kanske går att hitta en lägre tröskel och byta?

M
Det är tajt från andra sidan. Från början var det nog linoleummatta på båda sidor. Sedan las parkett på båda sidor med metall lister a som bilden. Förmodligen för att få ner bygghöjden. Dessa vill jag inte ha kvar.

Hur görs detta nu? Ska jag ta bort tröskeln och lägga golvspån och parkett och sedan ny tröskel ovanpå kanske?

• Närbild på parkettgolv som möts med en metalltröskel vid ett dörrparti.
    Skapa konto

Bästa svaret

Ta bort tröskeln kapa ner den och lägg parketten under?

M
Yes! Lossade lätt med multimastern. Nu kan jag höja den utan problem och få golvet under. Kapa lite i karm och dörr så blir detta perfa. Tack för hjälpen!

mvh J

Edit: glömde bilden

• En höjd tröskel framför en dörröppning med golvet och karmen exponerade, redo för justering.
    Skapa konto
Kan du inte fräsa ut lite i underkant på tröskeln på den sedan som angränsar mot nya golvet? Då sticker du in det nya under tröskeln. Måste vara lättare än att kapa karm och dörr?

Har du väldigt lite annat att göra kan du ju plocka ut karmen och montera den i rätt höjd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.