Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Är inga problem att slipa på en glättad yta tanken är ju inte att man ska slipa bort 10mm isåfall är det meningslöst att glätta den men om man ska ha det som ytskikt och polera typ HTC superfloor så bör man glätta den.
Din erfarenhet av gjutning har visst betydelse för denna diskussionen lika mycket som min av golvslipning.
Din erfarenhet av gjutning har visst betydelse för denna diskussionen lika mycket som min av golvslipning.
Golvet är i en sommarstuga vi bygger och kommer vara i kök/vardagsrum och ett par sovrum. Jag vill ha en slätt yta men den skall inte vara spegelblank, hellre lite matt. Lite synlig ballast är ok men inte allt för mycket.
Kanske tydligare nu?
Kanske tydligare nu?
Det är en väldig skillnad på att slipa och polera en yta, vilket jag gissar att du också inser.Andreas_kalmar skrev:
Är inga problem att slipa på en glättad yta tanken är ju inte att man ska slipa bort 10mm isåfall är det meningslöst att glätta den men om man ska ha det som ytskikt och polera typ HTC superfloor så bör man glätta den.
Jag skulle vilja påstå att det är lättare att uppnå genom att ståla den, än att senare slipa. Man behöver ståla en hel del innan ytan blir blank, finns ganska många stadier innan.P ParJorgen skrev:
Speciellt om du inte vill ha fram ballasten.
Utan mer info går det inte svara på hur snart den kan/ska slipas, men säg att du ger det ett par dagar om du gjuter snart med standard 30/37.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nu tolkar jag det som att ts vill ha en matt slipad yta och då är skillnaden mot en blankt polerad yta försumbar. Gissar att du jobbar som betongare och inte med golvslipning och polering av betonggolv?
Nja, men tillräckligt nära - dock ej längre. En del av mina arbetsuppgifter var i varje fall att slipa plattor och valv.(Vilket ingår ännu oftare i en betongares vardag).Andreas_kalmar skrev:
Polering blev mer sällan.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Samma här nytt jobb så jag har lämnat det bakom mej men efter 20 år så har jag hunnit slipa lite olika typer av gjutningar och visst är det svårare att slipa en glättad yta men jag lägger hellre det jobbet då det vanligtvis ger ett bättre slutresultat vid polering. I ta fall så brukar man stanna vid 200 grit vilket ger en sidenmatt yta annars polerar man vidare till mellan 3000 och 4500 grit för en spegelblank yta. Nu inte sagt att man ska glätta tills det är svart utan mer bara gå över ytan en till två gånger för att få bort märkena efter slodan och täta ytan något.
Det beror helt & hållet på vilken typ av slipning TS är ute efter...C C.Lundin skrev:
Det finns inget som garanterar att slipningen raderarar alla porer, efter att ha slipat ner 1-3mm kan det lika gärna vara så att det ligger fler porer djupare i betongen, då hjälper bara en skrapspackling och bortslipning av överskottet för att sedan kunna fortsätta med poleringen
Eventuellt inte...Andreas_kalmar skrev:
Har slipat ett stort antal plattor där man med glättning bara menat att man flyttat runt gjutvattnet i tron att ma skapat en yta utan porer, porerna kan i motsats till vad många tror gå väldigt djupt ner i plattan.
På ett projekt i Oslo fick jag direktiv av kunden att bara fortsätta grovslipningen för att slipa förbi porerna, trots att jag grovslipat med grova verktyg och bra avverkning (8 krysskörningar) på en HTC-950 med en vikt på drygt 600 kg....
Det slutade på 12 krysskörningar = 24 överfarter, men fortfarande fanns det stora porer kvar(trots en avverkning på totalt ca: 8mm) Detta är bara ett av många exempel.
Bland de första sakerna man måste lära sej ang betong är att man kan få oerhört stora avvikelser på samma recept, samma bemanning och ganska lika förutsättningar vid utläggning, men saker som tid från tillverkning till utläggning , mängden flyt, hur mycket /lite det blåser, regnar, snöar, hur varmt det är...
Väljer ni bara en välrenommerad firma med goda vitsord så kan ni vara relativt säkra på att de kommer utföra ett välgjort arbete som ni kommer bli nöjda med.
Man måste trots allt vara inställd på att de som kommer för att slipa inte kan påverka hur yrkeskåren innan utfört sitt arbete, de försöker bara efter bästa förmåga förädla det någon annan gjort.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja men en väl utförd glättning är ju en förutsättning för ett bra resultat är ju inte massa vatten på ytan då det är dags för det.
Stressar man med helikoptern kan man ju lika gärna skita i det
Stressar man med helikoptern kan man ju lika gärna skita i det
Nu har jag gjutit! Vi glättade och stålade med maskin och igår lyfte jag bort plasten efter en veckas vila. Ser riktigt fint ut!
Jag hyrde en HTC slip igår för att prova men kom fram till att vi troligen nöjer oss med att polera ytan när huset börjar bli färdigt.
Tack för era tips!
Jag hyrde en HTC slip igår för att prova men kom fram till att vi troligen nöjer oss med att polera ytan när huset börjar bli färdigt.
Tack för era tips!
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 177 inlägg
Hur tänkte du kring armering av plattan när du ska ha ett slipat betonggolv? Behöver du armera mer för att undvika sprickbildning?
Klicka här för att svara