Hej,

Jag har problem med att Osmo hårdvaxoljan inte stelnar/torkar på golvet.

Jag använde mörk decorvax osmo för att sedan lägga ett lager av hårdvaxoljan osmo. Det har gått nu 2 veckor och den har fortfarande inte stelnat. Om man drar lite lätt med nageln så blir det som en repa.

Har ni några tips på vad man kan göra för att det ska stelna? Kan man på något sätt få bort hårdvaxoljan utan att decorvaxet går bort?

tompax
T thpthp skrev:
Hej,

Jag har problem med att Osmo hårdvaxoljan inte stelnar/torkar på golvet.

Jag använde mörk decorvax osmo för att sedan lägga ett lager av hårdvaxoljan osmo. Det har gått nu 2 veckor och den har fortfarande inte stelnat. Om man drar lite lätt med nageln så blir det som en repa.

Har ni några tips på vad man kan göra för att det ska stelna? Kan man på något sätt få bort hårdvaxoljan utan att decorvaxet går bort?
Det kan bero på att du har lagt på alldeles för mycket och inte arbetat in det, alternativt att träet ej suger fukt av någon anledning som exempelvis att det är lackat.

Hårdvaxolja skall appliceras så att det gnids in så det bara blir en jättetunn hinna kvar. Det lilla sugs sedan in i träet, som i sin tur måste vara trärent och obehandlat sedan innan.
Man skall absolut inte pensla på det som om det vore en lack och låta det vara. Då blir det som du beskriver.

Har det gått två veckor nu, så är det ju ganska illa. Hårdvaxolja torkar nämligen inte ut som exempelvis lack. Så då måste man mekaniskt få bort det eller ja,.. det vågar jag inte ens tänka på än mindre svara på, hur man skall få bort det.

Hej,
Tack för ditt svar.
Nu förstår jag varför det blev som det blev.
Jag penslade det som om det vore lack. Nu vet jag till bästa gång.

tompax
T thpthp skrev:
Hej,
Tack för ditt svar.
Nu förstår jag varför det blev som det blev.
Jag penslade det som om det vore lack. Nu vet jag till bästa gång.
Innan du gör något mer, gå till en riktig färgaffär och fråga om råd om hur du skall ta bort det.
Kanske finns något mirakelmedel som får bort det utan att fläcka eller på annat sätt förstöra träet under, om du har tur.
Annars är det slipning som gäller med massor av geggigt igensatta slippapper.

Jag vet av erfarenhet att hårdvaxolja har mycket svårt för att torka helt, om någonsin? Har ett och ett annat rinnmärke på en hylla där det har blivit kvar en och en annan droppe, men som fortfarande är gummiaktig/mjuk efter flera år.

• Gilla
Emil Hansson1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.