Hej,

Vi ska lägga nytt golv i vår sommarstuga. Vi vill ha ett klassiskt massivt furugolv. Problemet är att det lutar lite där vi ska lägga det. Frågan är om det går att lägga en självbärande (minst 25mm antar jag) furugolv på cc60 distanser som man väger in löpande?

Någon med erfarenhet? Är det öht möjligt? Kan man kanske lägga ut lumppappremsor som distanser?

Vill helst slippa flytspackla, så om det inte går antar jag att jag får gå på reglarna och väga upp.

Simon

Det är nog lättare att lägga nya reglar som ni fäster in i de gamla. Dessa läggs då på sidan om de befintliga. Där det är som högst ligger de i samma liv i ovankant som de gamla och sen rakt därifrån.

J Johan456 skrev:
Det är nog lättare att lägga nya reglar som ni fäster in i de gamla. Dessa läggs då på sidan om de befintliga. Där det är som högst ligger de i samma liv i ovankant som de gamla och sen rakt därifrån.
Tack för svaret!

På vilket sätt är det lättare menar du? Om man ska ner på reglarna måste man ju såga upp spånskivorna, köpa nya reglar, lägga tillbaka spånet och sedan lägga golv. Om golvbrädorna man vill lägga är bärande, borde inte små distanser funka då? Eller blir golvet för tungt? Att det bygger upp lite gör inget.

Det framgick inte att det låg golvspån. Trodde därför att det var ett öppet bjälklag eftersom du pratade om CC60. Sen tror jag det blir svårt att hålla på och palla upp. Hur mycket lutar det?

S SimonZ skrev:
...lägga tillbaka spånet och sedan lägga golv. Om golvbrädorna man vill lägga är bärande, borde inte små distanser funka då?
Om golvbrädorna är bärande så behöver du inga spånskivor.
Jag håller med om att det är bättre att fixa det underliggande felet. Det behövs inte nya golvbjälkar, utan det räcker att fästa väl avvägda reglar, typ 45x95, på sidan av de gamla.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det framgick inte att det låg golvspån. Trodde därför att det var ett öppet bjälklag eftersom du pratade om CC60. Sen tror jag det blir svårt att hålla på och palla upp. Hur mycket lutar det?
Sorry, nämnde inte spånet. Det lutar inte jättemycket. Har inget exakt mått då jag inte är i stugan just nu.

useless useless skrev:
Om golvbrädorna är bärande så behöver du inga spånskivor.
Jag håller med om att det är bättre att fixa det underliggande felet. Det behövs inte nya golvbjälkar, utan det räcker att fästa väl avvägda reglar, typ 45x95, på sidan av de gamla.
Just det, tack för svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.