Har platta på mark med cellplast med spikreglar, och på detta lamellparkett, ovan betongen. I cellplasten ligger infällt rör till husets radiatorsystem.

Skall ersätta detta, bl.a. för att kunna lägga ett golv med massiv ekplank och skiffer i mönster. Ekplanken skall hellimmas på flytspackel och skiffern sätts med fix på konventionellt sätt. Jag måste hålla befintlig golvhöjd och har då ca 105 mm tillgängligt för flyt och isolering. I flyten skall också ligga lite golvvärmeslang (ej fullvärme).
Hellimmning av massivträgolv ställer höga krav både på jämnhet och ythållfasthet i spacklet.

Då ser jag ett par alternativ:

1. Lägga ny cellplast (70-75 mm) och fälla in radiatorrör i denna och flyta 30 mm (min självbärande tjocklek) med armering. Vad jag känner till lägger man någon duk på cellplasten innan man flyter.

2. Lägga EPS-betong (70-75 mm) och flyta 30 mm på detta.

Det blir inte mycket isolering i något av fallen, men alternativet 1 med cellplast är ju bäst ur denna aspekt. Dock ser jag vissa svårigheter vid utförandet, då man skall gå omkring på cellplast/duk då detta inte är ett helt fast underlag. Speciellt inte som det finns en hel del ursparingar för radiatorrör. Jag kan även se en svårighet att uppnå den ytjämnhet som krävs vid denna metod. Kan bli svårt med nivåpinnar i flyten.

Alternativ 2 med EPS ger en något sämre isolering men ger ett helt homogent och fast golv där radiatorrören är helt inbakade. Borde vara lättare att flyta ett golv med god jämnhet i detta fall. Nivåpinnar kan sättas på fast underlag.
Underarbetet (det jobbiga) skall göras av entreprenör. Ytskiktet (det roliga!) skall jag göra själv!

Och nu äntligen till frågan!:
Jag har fått information från en entreprenör, att de inte kan rekommendera alternativ med EPS eftersom de menar att pga de laster som det limmade trägolvet utsätter spacklet för, är det risk att detta släpper från EPS:en och konstruktionen därmed krackelerar. Detta gäller även, påstår de, vid flyt på duk/cellplast.
Jag kan tycka det låter lite märkligt.

Är det någon som har erfarenhet av flytspackling på cellplast och EPS i samband med hellimmade trägolv? Eller av hellimmade trägolv på olika underlag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.