Jag har dessa gamla plattor i två rum i källaren. Den ena färgen är väldigt fin men den andra har tappat glansen helt. Planen är att lägga plastmatta om något år men vill gör det fint så länge.

http://www.ekobyggportalen.se/wp-content/uploads/5.golv_.jpg
Liknar dessa se reklamen i länken
"tarket vinyl-asbest typ bostadsplatta"
http://www.ekobyggportalen.se/sjuka-hus-byggifter/asbest/

Det har lossnat en platta som är relativt hård så det kanske inte är vinyl men det är svartlim under

Hittar en del gamla trådar men handlar mest om att riva bort
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbestvinyl.294268/page-2
 
BirgitS
Jag har fått intrycket att sådana där hårda plattor från 50- och 60-talet är gjorda av PVC, en sorts plast.

Har du prövat med golvpolish?
Jag vet inte om det hjälper men det mesta brukar bli blankare av polish. Det kan ju vara något ytskikt som numera är bortnött som gör att det har blivit mattare och i så fall kanske det inte fungerar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.