Knarrande trägolv på övervåningen av ett hus, utan möbler och med plastskydd på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet knakar på övervåningen så jäkla mycket, så man väcker alla när man går på det.

Fick till mig att flytspackel med armering kan funka för att få bort det. Då långa skruvar är svårt att använda för att få bort knakandet.
Vad tror ni är bästa lösningen?
 
Är det en tunn skiva som ligger där? Vad ligger under den ?
 
H
Danin Danin skrev:
[bild] Golvet knakar på övervåningen så jäkla mycket, så man väcker alla när man går på det.

Fick till mig att flytspackel med armering kan funka för att få bort det. Då långa skruvar är svårt att använda för att få bort knakandet.
Vad tror ni är bästa lösningen?
Jag skulle ta bort golvet och rikta om bjälklaget, sen golvspån så är det löst. Är golvet lutande åt alla håll och kanter då skulle jag rikta, golvspån, Prajma och sen flytspackla.
 
Osäker va det är för skiva, är spikad. Märker att den rör sig på vissa ställen när man går. Därav knakandet antar jag.

Så att lägga extra regler känns svårt och därför tänkte ja flytspackel ca 1.5 cm med armering så blir golvet jämt också.
 
Börja med att ta bort översta lagret, tror det knarrar mest där.
 
Trä mot trä & Trä mot spik & skruv knarrar med tiden. Riv, rikta bjälklaget och limskruva golvspån så blir det bra på riktigt och du behöver inte slabba med flytspackel.
 
M MattiasT skrev:
Trä mot trä & Trä mot spik & skruv knarrar med tiden. Riv, rikta bjälklaget och limskruva golvspån så blir det bra på riktigt och du behöver inte slabba med flytspackel.
Det är långt över min förmåga, kände flytspackel kan funka då badrum inte knakar, med armering så spricker de inte heller. Men givetvis låter din metod betydligt bättre , känns bara väldigt svårt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja med att ta bort översta lagret, tror det knarrar mest där.
måste ersätta alla golvskivor då?
 
Nej, släng ut skiten och lägg nytt golv ovanpå. Vad ska ligga nytt förresten?
 
Danin Danin skrev:
Det är långt över min förmåga, kände flytspackel kan funka då badrum inte knakar, med armering så spricker de inte heller. Men givetvis låter din metod betydligt bättre , känns bara väldigt svårt.
Svårt och svårt, allt är relativt. Att flytspackla är inte heller så enkelt som det kan låta. Det kan rinna ner där det inte ska och orsaka mycket huvudvärk. Det kan också vara svårt att få jämnt och framförallt så är det inte säkert att det åtgärdar problemet helt, och då har du en jäkla massa flytspackel att ta reda på innan du kommer till problemets kärna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, släng ut skiten och lägg nytt golv ovanpå. Vad ska ligga nytt förresten?
ska lägga ny parkett, är laminat idag 14mm tjocka.
 
H
Danin Danin skrev:
Osäker va det är för skiva, är spikad. Märker att den rör sig på vissa ställen när man går. Därav knakandet antar jag.

Så att lägga extra regler känns svårt och därför tänkte ja flytspackel ca 1.5 cm med armering så blir golvet jämt också.
Sviktar det så är förmodligen bjälklaget inte jämt, trä torkar osv. det är omöjligt att veta innan golvet är upptaget. Om det fungerar med armering och flytspackling skulle jag nog kolla med någon på T.ex. Villaägarnas byggtekniska avdelning om det fungerar med bra resultat. Det är inte kul att ta bort flytspackel om det inte skulle fungera. Ska du lägga klickgolv måste det vara ett jämt underlag.
 
H
Danin Danin skrev:
måste ersätta alla golvskivor då?
Beror om du kan få upp dem hela och rena. Är de limmade är det svårt att få upp rena och hela.
 
H HEM2121 skrev:
Beror om du kan få upp dem hela och rena. Är de limmade är det svårt att få upp rena och hela.
jag kan testa just i de området där de knakar. För allt kanske inte behöver bytas även om jag gärna gjort det för de ser lite ofräscha ut efter 40 år. Men budgeten är begränsad. Vi får se vad det slutar. Tänkte flytspackel dämpar ljudet en del också, för de är lyhört
 
H
Danin Danin skrev:
jag kan testa just i de området där de knakar. För allt kanske inte behöver bytas även om jag gärna gjort det för de ser lite ofräscha ut efter 40 år. Men budgeten är begränsad. Vi får se vad det slutar. Tänkte flytspackel dämpar ljudet en del också, för de är lyhört
Ja, prova. Kolla med ett långpass hur golvetet lutar på längden och tvären först.
Det är rätt mycket arbete med prajming flytspackel också. Inte speciellt billigt heller. Det billigaste är nog att bryta upp, rikta bjälklaget och nytt golvspån. Genvägar brukar bli jobbiga och dyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.