3 352 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Några frågor om massiv fiskbensparkett
Hej!
nu på forumet men har några frågor om golvläggning i mitt nya hus som är ett 70-tals grändhus.
Idag ligger det trestavs lamellparkett på spånskiva och vi hade tänkt att lägga fiskbensparkett i ek i några rum och furuplank i andra.
-hade ni skruvat eller limmat golvet?
-kan man göra detta direkt på spånskivan?
-vet ni nån bra leverantör av massiv fiskbensparkett? Har hittat bra pris på Impexwood och en kille som säljer bosniska stavar för 350/m2. Någon som har erfarenhet av billiga stavar?
nu på forumet men har några frågor om golvläggning i mitt nya hus som är ett 70-tals grändhus.
Idag ligger det trestavs lamellparkett på spånskiva och vi hade tänkt att lägga fiskbensparkett i ek i några rum och furuplank i andra.
-hade ni skruvat eller limmat golvet?
-kan man göra detta direkt på spånskivan?
-vet ni nån bra leverantör av massiv fiskbensparkett? Har hittat bra pris på Impexwood och en kille som säljer bosniska stavar för 350/m2. Någon som har erfarenhet av billiga stavar?
Nej just det, spika går inte i spån nej! Vet du om skruva går i spån?
hittar inte på calexicos hemsida, var det länge sen du köpte? Vilket pris och är du nöjd med golvet?
hittar inte på calexicos hemsida, var det länge sen du köpte? Vilket pris och är du nöjd med golvet?
Nu har jag hittat 55 m2 massiv ekstavar på återbruket i Göteborg för ett mycket bra pris, men de är helt massiva utan not eller fjäder eller fasning osv. Måste dom limmas eller?
Nej, dom måste fräsas not och fjäder på!JeppeMcKenzie skrev:
Du behöver noten och fjädern för att trät ska kunna få expansionsutrymme när växlingarna i luftfuktighet över året får trät att svälla och krympa.
Tack för alla svar!
Jag har nu fått tag i en pall av parkettämnen (55 kvm) på återbruk för 3500 kronor. Dessa är inte frästa utan är helt släta på alla sidor.
Måtten är 417x74x20. Jag har räknat ut att om jag fräser 5 mm fjäder så är 69 mm näääästan en modul av långsidan. Sex kortsidor blir 414 mm (mot långsidans 417 mm). Är 3 mm fördelat på fem springor för stor avvikelse?
Också: måste jag fräsa springor i undersidan av stavarna för att de inte ska slå sig?
Jag har nu fått tag i en pall av parkettämnen (55 kvm) på återbruk för 3500 kronor. Dessa är inte frästa utan är helt släta på alla sidor.
Måtten är 417x74x20. Jag har räknat ut att om jag fräser 5 mm fjäder så är 69 mm näääästan en modul av långsidan. Sex kortsidor blir 414 mm (mot långsidans 417 mm). Är 3 mm fördelat på fem springor för stor avvikelse?
Också: måste jag fräsa springor i undersidan av stavarna för att de inte ska slå sig?
Standardstaven bygger 68 x408mm, så du har justermån både på bredd och längd. Hyvla till 73 mm och kapa på 413 mm.JeppeMcKenzie skrev:
Tack för alla svar!
Glöm inte att det skall vara hälften höger och hälften vänster vid ändfräsningen.
Tack för svar! Det slutade med att jag hävde köpet eftersom det kändes för jobbigt att behöva göra detta själv eller läskigt att betala någon för det och riskera att det blev fel osv.
hur stänger man en tråd? Tar man bort den?
hur stänger man en tråd? Tar man bort den?
Klicka här för att svara