Hej,
Har hyrt en mattstripper och skulle precis sätta igång att riva ut mattan i ett sovrum som ska renoveras. Men nu vart jag nojig över asbest..
Jag förstår att ni inte kan svara med säkerhet, men jag kanske kan få en hint.
Huset är byggt 74
/Anton
Har hyrt en mattstripper och skulle precis sätta igång att riva ut mattan i ett sovrum som ska renoveras. Men nu vart jag nojig över asbest..
Jag förstår att ni inte kan svara med säkerhet, men jag kanske kan få en hint.
Huset är byggt 74
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
/Anton
Redigerat:
Om man slipar i aspest så kan det virvla upp fiber som du andas in. Dessa har hullingar och sätter fast sig i lungorna och kan orsaka massa skit ... speciellt om du är storrökare. Detta är inget att leka med om man arbetar med det på daglig basis ...
själv skulle jag inte ha några som helst tveksamheter att plocka ner ett eget asbesttak, inte minst för att det är utomhus och man sannolikt bara gör det en eller ett par gånger i livet. Dessutom slutade jag röka för minst 20 år sedan så jag är inte i högriskgruppen.
Slipa eller riva i asbest inomhus skulle jag bara göra för egen räkning, inte åt någon annan. Och jag skulle använda ett ordentligt andningsskydd. Men jag skulle göra det utan tvekaeftersom risker med asbest är både reella och hanterbara.
själv skulle jag inte ha några som helst tveksamheter att plocka ner ett eget asbesttak, inte minst för att det är utomhus och man sannolikt bara gör det en eller ett par gånger i livet. Dessutom slutade jag röka för minst 20 år sedan så jag är inte i högriskgruppen.
Slipa eller riva i asbest inomhus skulle jag bara göra för egen räkning, inte åt någon annan. Och jag skulle använda ett ordentligt andningsskydd. Men jag skulle göra det utan tvekaeftersom risker med asbest är både reella och hanterbara.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
ser inte ut som typiskt gammalt svartim. Är nog ganska liten chans att det är nån asbest i nåt där,
Ok, men att slipa i limrester med asbest, riskerar man inte då att sprida ut det i hela huset? Jag antar att det blir som ett fint damm. Känns som en bättre lösning att låta mattan/limmet vara om det är möjligt.A afem skrev:Om man slipar i aspest så kan det virvla upp fiber som du andas in. Dessa har hullingar och sätter fast sig i lungorna och kan orsaka massa skit ... speciellt om du är storrökare. Detta är inget att leka med om man arbetar med det på daglig basis ...
Jag fick tillbaka provsvaret idag. Det fanns ingen asbest i varken matta eller i det gråa underlaget. Så nu är det bara att riva på !
/Anton
/Anton
Absolut, rent tekniskt är det sannolik ingen större, om ens någon, nackdel att låta asbrstlim sitta kvar.A arowe17 skrev:
Men de flesta vill få bort material med ”dåligt rykte” ur dina hus, eftersom förekomst av dem ofta sänker byggnadens marknadsvärde.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden