Vårat golv har fått första lagret lack/primer.
Det har nu skiftat färg från ljusgrått till mörkbrunt!!
Ska det verkligen vara så?
Vi visste att golvet skulle bli mörkare, men inte skifta färg!
Någon kunnig får hemskt gärna varför det blir så.

En cementbaserad produkt som har öppna porer och som i torrt tillstånd är ljusgrå eller ljusbrun kommer ofta mörkna vid lackering, frågan här är väl om det vad som nu hänt är ett slutresultat som är mörkare än förväntat?

Har det torkat fullt ut? Vad har de lackat med och är den avsedd för ert syfte nu? Matchar lacken med underlaget så det det är rätt kombination av underlag och lack?

M myrstack skrev:
En cementbaserad produkt som har öppna porer och som i torrt tillstånd är ljusgrå eller ljusbrun kommer ofta mörkna vid lackering, frågan här är väl om det vad som nu hänt är ett slutresultat som är mörkare än förväntat?

Har det torkat fullt ut? Vad har de lackat med och är den avsedd för ert syfte nu? Matchar lacken med underlaget så det det är rätt kombination av underlag och lack?
Vi var full medvetna om att det skulle mörkna. Men att det ska skifta färg från ljusgrått till mörkbrunt?
Nej det har inte torkat full ut.
Angående vilken lack etc så förutsätter jag att de vet vad de jobbar med. Lacken de lagt är avsedd för betonggolv.

Antagande är modern till många trådar på detta forum som cirklar runt förväntan på slutresultat som inte inträffat. Om du kan få reda på vad de använt kan du få hjälp av andra här kring hur de ev upplevt samma produkt. Om det mörknat men vid torkning ljusnat till exempel.

Det givetvis svårt att sia om något under pågående torkning så avvakta tills det ska vara torrt. Tyvärr finns det ju inget att göra undertiden. Primar man tex flytspackel så mörknar det ju kraftigt i början men är efter några timmar är så ljust som färdigt resultat kommer bli

• Gilla
maria01
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Antagande är modern till många trådar på detta forum som cirklar runt förväntan på slutresultat som inte inträffat. Om du kan få reda på vad de använt kan du få hjälp av andra här kring hur de ev upplevt samma produkt. Om det mörknat men vid torkning ljusnat till exempel.

Det givetvis svårt att sia om något under pågående torkning så avvakta tills det ska vara torrt. Tyvärr finns det ju inget att göra undertiden. Primar man tex flytspackel så mörknar det ju kraftigt i början men är efter några timmar är så ljust som färdigt resultat kommer bli
Problemet är inte att det blivit mörkare. Problemet är att det ändrat färg.
Tikkurila, Fontefloor har de använt.

Nu kan jag inte den färgen men jag häpnas över hur den själv beskriver den om nu ert syfte var att uppnå en viss nyans och detta ska vara det färdiga skiktet

Den relativa fuktigheten för betongen bör inte överstiga 97 %. Temperaturen på den omgivande luften, ytan och färgen bör inte understiga +15 ºC under applicering och torkning. Den relativa luftfuktigheten bör inte överstiga 80 %. Obs! Denna täckfärg har en naturlig tendens att krita, missfärga eller gulna ojämnt. Vi rekommenderar att man använder en polyuretanbaserad täckfärg när det ställs höga estetiska krav på kulörens utseende.

Från
https://tikkurila.se/golv-tak/produkter/fontefloor-ep-clear

M myrstack skrev:
Nu kan jag inte den färgen men jag häpnas över hur den själv beskriver den om nu ert syfte var att uppnå en viss nyans och detta ska vara det färdiga skiktet

Den relativa fuktigheten för betongen bör inte överstiga 97 %. Temperaturen på den omgivande luften, ytan och färgen bör inte understiga +15 ºC under applicering och torkning. Den relativa luftfuktigheten bör inte överstiga 80 %. Obs! Denna täckfärg har en naturlig tendens att krita, missfärga eller gulna ojämnt. Vi rekommenderar att man använder en polyuretanbaserad täckfärg när det ställs höga estetiska krav på kulörens utseende.

Från
[länk]
"Obs! Denna täckfärg har en naturlig tendens att krita, missfärga eller gulna ojämnt. "
Det där låter ju helt underbart. Verkar som om den ALLTID gulnar?
Ja vi ska ha detta som ytskikt.
SUCK.

Bifogar några bilder.
Före och efter lackning.
Golvet ändrar färg från grått till brunt.
Apelsinskal på vissa ställen.
Hål på vissa ställen.
Skarpa kristaller på vissa ställen.
Flytspacklet lagt i pölar, man kan räkna antalet hinkar man använt.
Är det bara jag eller ser det helt enkelt för dj-vligt ut.

• Grått, ojämnt flytspacklat golv med synliga spår och oregelbunden textur vid dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med ojämn lackering och synliga pölar av flytspackel, färgskiftning från grått till brunt.
    Skapa konto
  • Golv med färgskiftning och märken vid väggkanten med tumstock, tecken på slarvigt lagt flytspackel.
    Skapa konto
Det ser för dj-veligt ut !
Har dom vispar det till skum? Med alla dom porerna.

• Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
Det resultatet kan väl ingen bli nöjd med.
Jag lider med er då det tyvärr är mycket jobb kvar innan ni har ett golv som ni kan acceptera.
Är nog vara börja om från början eller lägga klinkers på.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Fast är verkligen flytspackel en produkt man har som slutgiltigt golv? Att man kan gjuta betong och få en väldigt vacker yta är väl en sak men flytspackel känns inte riktigt samma sak? Då ska man ju flyta väldigt tjockt då så man kan gå och kara igenom det rejält och blanda till det när man hällt ut det.

A Argastesnickaren skrev:
Det resultatet kan väl ingen bli nöjd med.
Jag lider med er då det tyvärr är mycket jobb kvar innan ni har ett golv som ni kan acceptera.
Är nog vara börja om från början eller lägga klinkers på.
Jo, det lär ju ta tid.
Klinkers är tyvär ingen lösning då vi även sänker taket för spottar. Kommer inte ha någon takhöjd kvar.

S Stefan1972 skrev:
Fast är verkligen flytspackel en produkt man har som slutgiltigt golv? Att man kan gjuta betong och få en väldigt vacker yta är väl en sak men flytspackel känns inte riktigt samma sak? Då ska man ju flyta väldigt tjockt då så man kan gå och kara igenom det rejält och blanda till det när man hällt ut det.
Detta flytspacklet är avsett för att ha som ytskikt. Industrispackel.

A AkutLumbago skrev:
ja produkten som sådan ja men resultatet blir nog olika om man flyter 5cm i en industriell miljö jämfört med nån cm i en hall......det ser dessutom ut att vara väldigt tunt? Är det en korkmatta man skymtar där eller?

A AkutLumbago skrev:
Att det är gjort för att fungera som ytskikt i industrin har troligtvis endast påverkan på slitstyrka, inte det estetiska.

Håller med att det ser fördjävligt ut men om någon till mig säger lackat flytspackel är jag nog inte så förvånad över resultatet, varken brunheten som uppstod eller att det det syns "ringar" för antalet påfyllningar. Dessa ringar uppstår lätt med flytspackel men kanske kan försvinna med användning av en piggroller. Bubblor uppstår även det rätt lätt vid blandning av flytspackel och många men inte alla försvinner när det rinner ut.

Mitt enda tips är väl egentligen att överväga om inte 2cm minskad takhöjd är värt att investera med klinkers. Tror förutsättningarna är fel för ett lackat golv om det inte är acceptabelt att köra en pigmenterad golvlack eller liknande

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.