E
electr0: Har en list/tröskel mellan stenplattor och parkett. Listen har spruckit och nu måste ersättas med något tåligare. Tänkte träfärgad metallist. Nu till min fråga. Jag kan inte få loss den gamla spruckna listen(se bild). [bild] Den gamla listen ser ut som den listen på fotot nedan [bild] ( foto från sidan) , men problemet är att listen har blivit limmad UNDER den mittersta delen av
0 svar · 1,3k läst
·
L
Lagerstrand Alexander: [citat] [citat] Tack för tipset ska köpa en sån bit på Byggmax när jag ändå lär köpa distanser till golvet och nått att knacka in golvet med.
10 svar · 2,9k läst
·
Mackesacke
Mackesacke: Tack för svar! Bestämde mig för att låta det vara kvar och det märktes inte av när jag blev färdig
5 svar · 3,8k läst
·
G
Gogga: Jag brukar gräva ur all gammal sand och fylla på med ny. Därefter avjämning av sanden, på sanden läggs plast och därefter 22 mm spån flytande som undergolv. Sen är det klart för läggning av foam+parkett. Krävs dock att man är noga med höjden på sanden så att golvet hamnar i rätt nivå med karmar och trösklar igen.
7 svar · 4,1k läst
L
Linda123abc: Jag har tidigare beh mitt furugolv med osmo dekorvax vit matt och sedan natur hårdvaxolja. Detta för 1 år sen. Var idag tvungen att slipa om golvet i ett rum då det var förstört av hantverkare. Man har lagt på ett lager dekorvax men golvet blev mkt ljusare än när jag gjorde det. Hur räddar jag detta??? Ytterligare ett laget vax? Annan olja??? Nu är golvet på tok för gult, ser
0 svar · 2,3k läst
Kultypjämt
Kultypjämt: [citat] Nja. Allt beror ju underlagets tidigare ojämnheter. Diffar det 7mm på vissa ställen så behöver du ju mer spackel där, annars får du ju fortfarande kvar ojämnheten. Lite sent svar kanske :crysmile:
7 svar · 4,3k läst
FamiljenL
FamiljenL: Vi hade såpskurade golv i förra lägenheten. Först och främst härligare doft får man leta efter. Jag skurade inte det där golvet överdrivet ofta - men ändå var doften kvar hela tiden. Folk brukade kommentera hur gott det luktade hemma hos oss. Gjorde exakt som i inlägget här ovan. Moppade dessutom oftast. Kallt vatten och sen lite såpa, ingen sköljning. Rejält urvriden mopp. Blev
3 svar · 6,5k läst
P
Pånytt: Tusen tack för ditt utförliga svar!!!!☺️
3 svar · 2,4k läst
·
M
marp68: Hyr lite olika mejslar med andra ord. Tack för all hjälp
25 svar · 4,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om det finns ett trägolv så är det troligen inte fint för ingen på 40- eller 50-talet hade kommit på tanken att bara ha ett furu- eller grangolv om man inte hade väldigt ont om pengar. Det vanligaste var linoleummattor i alla rum utom finrum som fick parkettgolv. Om där förekommer svartlim kan det vara bra att skicka in för asbestanalys.
3 svar · 1,7k läst
·
M
MagHam: Det golv du beskriver håller garanterat för 250+100 kg punktbelastning. Behöver man inte ens räkna på. Menade inte heller att vara dryg, men det är faktiskt många som tränar och slänger vikter från hög höjd, och det frestar naturligtvis på golvet mycket, mycket mer. Så frågan om hur man gör sin träning är relevant. Och det går att vara försiktig även som tävlare... en bekant
3 svar · 2,1k läst
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: Det kan räcka med lumppapp på parketten, på klinkers vill du ha sån foam, är det stora höjdskillnader finns det tjockare foam.
2 svar · 904 läst
JonasHansson
JonasHansson: Jag ska lägga vinylgolv i hela lägenheten, även över klinker i hallen (inte värmegolv). Kommer att lägga vinylklick direkt på parketten då den bara bygger några millimeter. Kan man såga till en plyfa och lägga i hallen över klinker (och sen vinylklicket) så att den kommer i samma nivå som parketten? Behöver den sättas fast i så fall eller kan man ha den flytande? Och behöver man
0 svar · 1,5k läst
·
-RB-
-RB-: Vi har genomfärgat victorianskt klinker i en del utrymmen i huset som också får fläckar ibland. På de plattorna är då rekommendationen att slipa försiktigt med ett väldigt fint slippapper typ våtslippapper. Jag har ännu inte vågat prova att slipa utan vi lever istället med fläckarna, men om du har någon reservplatta liggande så kan du ju prova. Det är ju natursten utan någon
2 svar · 1,3k läst
J
jonaserik: EL eller Vatten som värme, stor skillnad , El brukar ligga i flytspacklet med tätskikt ovanför eller i fixen få plattorna, ingen som vet, det blir att hacka upp en platta och se vad som finns. Sort på bjälklag/golv trä eller betong i duschen.
1 svar · 900 läst
A
AndersL83: Olika nivåer och inte så rakt som man önskar :) men lutar just nu åt liknande som du skriver. Planhyvlad ekbräda med två små t-lister
2 svar · 747 läst
C
Chris_Torbäck: Hej Jag har en lada på 8x10 meter där jag ska bygga en "idrottshall" / Lekyta. Bjälklaget kommer byggas upp från en gammal platta ca 1meter med hjälp av limträbalkar (ca 90x550mm) på cc 1200mm. Ovan det 45x95 på cc 600mm och på det en golvspånskiva. Men vad ska man lägga överst som klarar lite fukt, en växlande temperatur (ouppvärmt) och som man inte riskerar att skada sig på, tex
0 svar · 1,1k läst
W
Walle90: [citat] Tack för svar! Sköljde och rengjorde plattorna försiktigt med så lite vatten som möjligt. Resultatet blev kanon :)
2 svar · 1,5k läst
·
R
Raufus: Nu är diskmaskinen på plats och det var helt klart bäst att lägga en snutt klickgolv istället för att flytspackla, så tack för att ni fick mig på bättre tankar. (Såg också att jag stavat fel i trådnamnet...) [bild]
13 svar · 3,7k läst
·
K
katten12: [citat] Hela koncernen har samma kundtjänst. Googla bygghemma recensioner så får du se sida upp och sida ner med en 1 i betyg. Som tidigare nämnt att handla där och allt funkar då funkar dom felfritt. Har själv handlat där med vad jag tyckt varit säkra varor som inte kan bli så mycket fel på och då ahr dom skött sig exemplariskt. Men så fort man har med kundtjänst att göra då är
11 svar · 15,8k läst
·
K
katten12: Har spacklat en bit av golvet med RR handspackel. Det är en 60 cm bred remsa som går tvärsöver rummet på 3 m. Det är golvspånskiva, ska lägga ekparkett på nu. Behöver jag då lägga plast under foamen på den här lilla biten som är spacklad nu?
0 svar · 2,1k läst
L
Leafy: [citat] Jag hade gladeligen löst det men eftersom det är en regel i bjälklaget som förmodligen vridit sig eller som helt enkelt inte varit riktad eller jämnad sen de byggde huset. Ska jag komma åt den för att hyvla av så hade det blivit att först plocka vinylgolvet, sen det skruvade o limmade renoveringsgolvet följt av att lyfta ut golvvärmeslangarna (som då ska tömmas) följt av det
6 svar · 5,1k läst
·
K
katten12: Ska handspackla en 2 kvm remsa på ett lutande golv för att få till golvläggningen. Resten av golvet är bra, det är bara då en remsa mot en yttervägg som har sjunkit ( vi håller på med utredning kring sjukande hus) och därför vi ska handpackla så att vi kan lägga golv. Vad är era bästa tips att tänka på vid handspackling utav golv
0 svar · 1,2k läst
B
Anonymiserad 192863: Jag hade samma ide. Provade först att lägga direkt på men det blev inte optimalt. Köpte sen lumppapp och då blev det kanon.
3 svar · 4,0k läst
·
A
AnnaMariaL: Vad är ert bästa råd för schackrutigt golv? Har ni någon favoritplatta? Storlek? Bord eller inte? Finns det något som inte är jättedyrt, men ändå snyggt? Tänker göra om golvet i hallen. /Anna
0 svar · 1,1k läst
F
Fklg: De där stenarna eller vad det är ligger inte heller direkt mot golvet, utan jag tycker det är någon centimer tomrum innan de där stenarna börjar.
5 svar · 1,7k läst
·
P
Anonymiserad 182623: Hej, Ska lägga klinker i entren. Ska lägga på en golvgipsskiva och därefter klinker. Det jag undrar är hur långt ut jag ska lägga gipsen på trappan för att få ett snyggt avslut. Det jag funderar på är att lägga gips&klinker fram till det blåa stecket (se bild). Sen en list som slutar i höjd med det röda strecket.
0 svar · 1,8k läst
·
P
Pottefix: jag skulle Nog säga att det är vanlig jord. Är nog ganska löst, iallfall nu när det är Ganska blött i marken oxå. kanske man kan gräva ut lite för hand och fylla med grus, kanske 5-10cm och sen sätta plattorna eller gjuta en större hel platta över det.skulle de hjälpa att få underlaget lite fastare tror du?
5 svar · 1,7k läst
·
M
Matte.mhk: [citat] Nu när du säger det tycker jag att den dynan satt "ojämnt" den var lixom lös på en sidan. Dock blev de märken med den andra maskinen också. Jag hade två för den ena dog efter ett par varv så fick den utbytt. Var samma visa med båda. Jag provade alla möjliga tekniker. Sakta som låta maskinen föra takten.. inget gjorde skillnad. Mest troligt att de var skit mellan pappret och
20 svar · 20,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.