6 493 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Bli av med gula fläckar på såpskurat golv
Hej! Har precis slipat och såpskurat ett gammalt grangolv. Har följt instruktioner kring hur man ska gå tillväga när man såpskurar (blöta golvet innan såpan åker på, blandat ut såpan med vatten, sköljt noga efteråt), men har ändå fått gula områden här och där. Framför allt där golvet varit lite ojämnt och slipen nog inte kommit åt lika bra.
Finna det något bra sätt att bli av med/tona ned de gula fläckarna utan att behöva slipa om/behandla hela golvet igen?
Mvh
Ove S
Finna det något bra sätt att bli av med/tona ned de gula fläckarna utan att behöva slipa om/behandla hela golvet igen?
Mvh
Ove S
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Min erfarenhet av såpskurade golv är att de med tiden också får fläckar och att det inte alls är lätt att behålla finishen från det nyslipade. Mitt råd är alltså att inte göra något alls utan bara använda golvet som det var tänkt.
Jag svabbar bara grangolvet med såpblandat vatten ett par ggr/året. Däremellan svabbas golvet enbart med vatten. Inget arbete med att blöta golvet först eller sköljning.
Om TS nu har såptvättat golvet ett antal gånger har det väl nu fått sin första skyddande yta. Försök med att de närmaste gångerna bara använda rent vatten.
Jag märkte att min trappa blev ljusare med att reducera såpningen.
Om TS nu har såptvättat golvet ett antal gånger har det väl nu fått sin första skyddande yta. Försök med att de närmaste gångerna bara använda rent vatten.
Jag märkte att min trappa blev ljusare med att reducera såpningen.
Vi hade såpskurade golv i förra lägenheten.
Först och främst härligare doft får man leta efter. Jag skurade inte det där golvet överdrivet ofta - men ändå var doften kvar hela tiden. Folk brukade kommentera hur gott det luktade hemma hos oss.
Gjorde exakt som i inlägget här ovan. Moppade dessutom oftast. Kallt vatten och sen lite såpa, ingen sköljning. Rejält urvriden mopp. Blev hur bra som helst. Ibland - typ till jul, knäskurade jag men samma där - sköljde aldrig. Utan torkade bara med en väl urvriden ren trasa. Faktiskt så var golven mycket tåliga.
Ett tips - får du ett hack - droppa genast vatten på hacket och så lägger du en skål med kanten nedåt över det blöta. Då reser sig golvet. Efteråt kan du ta lite såpa och vatten för att få bort fläcken från vattnet.
Det gula som du frågade om tror jag du inte ska bry dig så mycket om. Men visa gärna en bild.
Först och främst härligare doft får man leta efter. Jag skurade inte det där golvet överdrivet ofta - men ändå var doften kvar hela tiden. Folk brukade kommentera hur gott det luktade hemma hos oss.
Gjorde exakt som i inlägget här ovan. Moppade dessutom oftast. Kallt vatten och sen lite såpa, ingen sköljning. Rejält urvriden mopp. Blev hur bra som helst. Ibland - typ till jul, knäskurade jag men samma där - sköljde aldrig. Utan torkade bara med en väl urvriden ren trasa. Faktiskt så var golven mycket tåliga.
Ett tips - får du ett hack - droppa genast vatten på hacket och så lägger du en skål med kanten nedåt över det blöta. Då reser sig golvet. Efteråt kan du ta lite såpa och vatten för att få bort fläcken från vattnet.
Det gula som du frågade om tror jag du inte ska bry dig så mycket om. Men visa gärna en bild.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden