A
AlmaH: Hej! Vi upplever samma. Har ni kommit på vad som orsakar er sura lukt?
16 svar · 14,2k läst
·
N
Nobelvägen: Tack, det där lät lovande! Vill bara tillägga att bilden är fr min lght som jag just sålde, listerna är identiska i den och i den nya lght jag köpt. Smyglisten är inte spec snygg, för stor, den sattes av golvsliparna på min begäran utan att jag förstod att den var så stor som den var! Blir ingen likadan igen!
12 svar · 4,3k läst
·
M
Matte84: Vi har ett asbestsanerings-rum på firman, fungerar ungefär som i en asbestzon med undertryck. Tätat och inplastat med luftsluss. Mycket riktigt plockar man isär maskinerna för renspolning och våttorkning. Mvh
121 svar · 28,4k läst
·
D
Dr Jumping Jack: [citat] Kommer bli kanon!
24 svar · 7,0k läst
P
PeterValdemar: Hej, exakt samma lösning som min svåger föreslog. Verkar vettigt, tack for hjälp! :)
2 svar · 1,9k läst
·
Jiji
Jiji: Det går bra att ha olika socklar också. Min mor bor i en lägenhet från förra seklets början och den är ombyggd i flera omgångar. Bla har hon en takrosett i ett hörn i en klädkammare:D. Det är lite olika socklar i olika rum och i en halv byts sockel mitt på en vägg. De är dock lika höga. Jag tycker att det är fint att kunna läsa förändringarna som skett i huset genom åren med
5 svar · 3,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: https://www.byggahus.se/forum/threads/soeker-gamla-furuplankor-till-golv.400054/#post-3996392
1 svar · 958 läst
C
C.Lundin: [citat] Ett korrekt flytspacklat golv blir helt plant och med en tolerans på kanske 1-3 mm över hela ytan. En "kam" är en bred, tandad spackelspade. Det finns vissa spår efter att de använt en, men gjort det mycket undermåligt. Som du beskriver det och som det ser ut på bilderna bör man väga av golvet och utföra erforderliga justeringar. Kanske slipa lokalt eller spackla upp lokalt. Ej
10 svar · 6,9k läst
·
H
HsEgen: [citat] Mitt golv blev fint efter ett tag. Minns inte hur lång tid det tog. Det är fortfarande väldigt ljust. Har såpat det några gånger och har då använt vitsåpa. Lycka till!
10 svar · 12,4k läst
·
90rammar
90rammar: Hej, jag ska lägga parkettgolv ovanpå en plastmatta i flera rum i ett hus från 1982, 110kvm varav ca. 100 blir ny parkett. Hjälp mig, Vilken butik rekommenderar ni? Vilket kvm pris är ett ”bra” pris? (Det kan komma rea: or efter jul men ibland kan man bli lurad ändå) Vilken sort/typ är ett bra val att lägga själv och på plastmattan. Jag inne på den billigare halvan av golv
0 svar · 1,5k läst
useless
useless: Är det inte svårt att få till en fog på några mm med fogskum? Borde vara enklare med någon elastisk fogmassa. Men frågan är väl om man behöver nånting över huvud taget.
4 svar · 1,8k läst
G
Ganescha: Lägg en bit folieplast och något på det. Se om det bildar kondens. Kondens= ej isolerad.
4 svar · 1,6k läst
·
B
BoboT: [citat] Tack för svar. Jag missade att uppge att uterummet står på plintgrund.
2 svar · 589 läst
KJD
KJD: frågan struken.
0 svar · 406 läst
P
patbro: Tack alla!
4 svar · 1,8k läst
P
4 svar · 1,8k läst
T
Tomainen: Ska riva upp alla golvreglar och lägga nivells ventilerade regelsystem och samtidigt blir det spårade spånskivor och vattenburen golvvärme. Funderade hur jag ska göra med trappen i hallen. Just nu står den på laminatgolvet. Trappen kapades av tidigare ägare när han la dit klickgolvet. Jag tänker nu sänka golvet 2-3 cm för att få samma golvhöjd överallt. Vardagsrum har lägre golv
0 svar · 632 läst
L
Lenmad: Det beror på hur pass jämt/ojämnt det blir efter att du rivit bort klinkern. Risken är ju om underlaget inte är tillräckligt slätt att golvet sviktar på vissa ställen.
1 svar · 486 läst
NHermansson
NHermansson: [citat] jag vill inte ha något om man måste välja, men det ska väl finnas någon diffusionsöppen primer? Jag vet inte hur jag ska göra, ska slipa min platta innan också
40 svar · 9,5k läst
·
Immobil
Immobil: Jag avråder dig från att såga i vangstycket. Det kommer att påverka hållfastheten, precis som Hennke85 påpekar.
6 svar · 971 läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag hade slutat med trä-/laminatgolvet ca 500 cm från kaminen, och sedan lagt neutralt ljusgrått eller vitt kakel/klinker runt kaminen. Det står i kamin-broschyren hur långt ut det skall vara obrännbart material, kanske 50 cm från bakre eldstadsvägg.
2 svar · 1,9k läst
·
NHermansson
NHermansson: Tjena Gullringshus -74, med 10cm armerad platta i källarplanet. Idag heltäckningsmatta limmad direkt på sen -74 Har bestämt mig för klinkergolv, kommer behöva slipa plattan ren från limrester. Min fråga, ska lägga 60x60 och det är vad jag förstått ganska höga krav på jämnhet. Kan man förvänta sig att en fackman kan slipa det så pass plant att man slipper flytspackling, eller är
0 svar · 587 läst
T
tank77: Ja, om flytspackel ingår och det är vitt betalt med ROT-avdrag!
1 svar · 1,2k läst
G
Greipler: Måste tillägga detta då jag missade det, "groparna/Dalarna" är "mjuka" men de måste ju bero på att golvet är flexibelt.. "Topparna/Bergen" är hårda. :)
1 svar · 1,2k läst
J
jannevil: [citat] Det var det jag misstänkte. Ska försöka låna en titthålskamera och se hur det verkar
6 svar · 2,4k läst
·
H
halj: Läckert golv! Tänk om man skulle hitta sånt där. Här är det främst masonitskiva...
7 svar · 1,3k läst
·
T
Truebigswede: Vi har köpt hus från 40-talet med renoveringsbehov. Det är vackert och smakfullt gjort men vi måste börja med att riva ut golven på nedervåningen pga kattkiss. Det är bortom ozon och spraylösningar, vi kommer säkert att använda det som komplement men vi beslöt oss för att riva ned till golvbjälklaget för att spärrmåla, isolera och sen lägga nytt golv. En del är tillbyggt på
0 svar · 2,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] En möjlighet är ju att lägga in något mycket billigt golv och stå ut med att det inte är precis det golv man vill ha och de märken som blir för att sen om 5-10 år byta ut det mot det golv som man verkligen vill ha och då kunna kosta på sig lite mer eftersom man vet att det kommer att hålla sig fint bättre.
6 svar · 2,1k läst
Boilerplate4U
Boilerplate4U: [citat] Men sjävklart, jag missade att Higgsino skulle köra elslinga. Tack för påpekandet!
18 svar · 4,0k läst
Stefan N
Stefan N: Att ens hitta nåt som liknar det där är ju i princip omöjligt, det är bättre att ha kvar den spruckna än att sätta dit en som garanterat syns betydligt mer. Själv hade jag bytt hela golvet men det kanske inte är aktuellt.
2 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.