Byggahus.se

Erfarenhet av vinylklick (Pergo)?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag funderar på att lägga in vinylklick i kök och hall (som sitter ihop) och senare även i vardagsrum och sovrum. Jag har hört att man inte skall lägga detta golv under tunga möbler, tex köksskåp, köksöar etc. Det som kan hända då är att fogarna kan spricka isär om golvet rör sig, då de inte är tillräckligt starka.

Jag frågade Pergo om jag kan ställa garderober på golvet, och de sa ja, om man inte ställer andra tunga möbler längs andra väggar.

Detta gör mig lite orolig. Är det någon som har erfarenhet av vinylklickgolv och tunga möbler?

Mvh Maria

2. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har lagt vinylklick i hallen med stort o tungt skåp i ena hörnet. Det var över 2år sedan, inga problem fram till nu!
    lycka till.

3. E
    Medlem Nivå 1
    Tack! Skönt att höra! :)

4. S
    Medlem · Nivå 8
    Detta fenomen (att fogar kan gå isär när golvet rör på sig och tex någon tung möbel "håller fast" golvet) gäller alla typer av golv som på något sätt är skarvat och har fogar och dyl.
    Därför brukar också tillverkaren rekommendera ett visst max mått på flytande golv utan rörelse upptagande skarv. Jag såg att Pergo anger 13x13m i ett laminatgolv.

5. E
    Medlem Nivå 1
    Ja det är sant :) Men jag misstänker att fogarna på ett vinylklick är svagare än för ett trägolv.

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 20
    På ett vinylklick har du ingen utvidgning på grund av fukt. Har du konstant temperatur kommer det ha samma storlek

7. N
    Medlem Nivå 1
    Pergo vinylklick i köket, sommaren 2018, inga problem fast jag har en tydlig ås strax innanför tröskeln och undergolvet är inte helt plant i övrigt heller.

Pergo vinylklick i sovrummet, våren 2019, garderober mot två motsatta väggar plus en tung ställbar säng. Inga problem.

Pergo vinylklick i hallen, hösten 2019, en hel garderobsvägg. Inga problem.

Golvet sitter ju ändå fast med golvlister (hårt nedtryckta mot golvet.)

Ska även lägga i vardagsrummet och där finns ju både soffa och bokhylla.